čtvrtek 19. července 2012

Show must go on regardless of haters V aneb
Hammersmith: Den druhý & třetí

Naposledy jsem se zařekl, že poslední dva koncerty Queen a Adama Lamberta ponechám bez komentáře. Ale nějak mi to nedá a mám ještě potřebu se nad nimi pozastavit. Tak tedy: Queen + Adam Lambert, Hammersmith Apollo, 12. a 14. 7. 2012.

Foto: Thilo Rahn
Na úvod chci říci, že při pohledu na set list, jsem byl poněkud zklamán. Stále ten samý globální jukebox shrnující hity od prvního po poslední album. Přesto se ale i tam objevilo několik drobných změn, byť spíše jen kosmetických (tzn. přehozené pořadí písní). Zároveň jsem si taky snažil nějak sám v sobě sesumírovat, co vlastně na této spolupráci těm skalním fanouškům vadí nejvíc (na vysvětlenou - sám jsem skalní fanoušek, ale nikoliv purista či konzervativec, či jak nazvat ty, pro něž Queen zemřeli 24. listopadu 1991). Nakonec mi nahrálo samo prostředí - Hammersmith je totiž pro toto uskupení mnohem lepší, než dosavadní megaprostory. A proč? Jednak mi přijde, že se sem hodí stárnoucí rockové hvězdy a potom i sám Adam Lambert působí v tomto prostředí mnohem lépe. Dobře mu dělá menší prostor, jeho spíše statický projev se sem hodí víc a i jeho hlas dovede naplnit toto intimnější prostředí lépe, než třeba megalomanskou halu v Moskvě. Na stadionový rockový koncert prostě nemá, a to může zpívat sebelíp. Jeho hlas se k tomu prostě už z podstaty nehodí.

Foto: Thilo Rahn
Přemítal jsem proč a zde je můj závěr: Kdybychom to převedli na klasické rozdělení hlasů, tak Adam Lambert má krásný tenor, nebo podle některých dokonce kontratenor. Oproti tomu Mercury (a teď zase nechci srovnávat, ale jde mi o to, jak byly původně skladby interpretovány) měl vlastně lyrický baryton, ale zpíval v rozsahu tenora. Logicky ty skladby museli znít jinak. Jako přirovnání mě napadla česká scéna - je to jako kdyby písně Waldemara Matušky zpíval Karel Gott. Zazpívá to dobře, ale nebude to mít prostě ty "koule". Navíc Queen své skladby pro živá vystoupení hodně měnily, protože nebylo příliš možné je interpretovat ve vrstevnatosti studivých nahrávek, ale také proto, že by to slovy Freddieho Mercuryho byla nuda. Chcete slyšet píseň stejně jako na desce? Tak nechoďte na koncert a pusťte si desku! Výše posazený hlas Adama Lamberta zkrátka nedovede vytvořit ten mocný zvuk, jako když se spojily hlasy Freddieho, Briana a Rogera. Jeho hlas mezi ně prostě nezapadá. Oproti tomu Paul Rodgers má taky spíše baryton, takže k nim seděl prostě líp...

T
oliko úvah a nyní ke koncertům - jak jsem již zmínil, set list doznal pouze minimálních změn. Na druhém koncertu opět následoval po úvodní skladbě Flash výlet do 70. let - Seven Seas Of Rhye a Keep Yourself Alive z druhého a prvního alba a rychlá verze We Will Rock You. Ve Fat Bottomed Girls se dařilo Lambertovi snad poprvé nastupovat skoro správně a Don’t Stop Me Now znělo o trochu dynamičtěji než předešlé koncerty. Na začátek osmdesátých let vrátila diváky skladba Under Pressure opět jako duet Adama Lamberta a Rogera Taylora. A opět mnohem lepší než předešlé koncerty. Na konec let osmdesátých zamířil Lambert v následující I Want It All. A opět s poněkud pomršeným začátkem...
Dvakrát Highlander, to byly skladby Who Wants To Live Forever v podání Adama Lamberta a A Kind Of Magic Rogera Taylora. Zatímco doposud jsem Lamberta za jeho podání Who Wants To Live Forever chválil, nyní mě zklamal. Snad se do toho chtěl víc položit, ale ve výsledku spíš zbytečně ječí. Škoda. Roger Taylor následně zůstal na pódiu, aby za doprovodu dokumentárních záběrů kapely ze 70. let zazpíval píseň nahranou v roce 1990 - These Are Days Of Our Lives. Na scéně jej vystřídal Brian May, aby opět připravil překvapení - a jeden z nejúžasnějších momentů večera. Před tím, než spustil tradičně Love Of My Life, připravil si pro návštěvníky Hammerstmith překvapení - předešlou noc to byla akustická verze The Show Must Go On, nyní přišla řada na Somebody To Love. A ze zpívající haly nabíhá skutečně husí kůže... Po Love Of My Life následovala opět skladba s zpívaná Rogerem Taylorem, 39.
Basová kytara odpálila začátek Dragon Attack a v jejím závěru si přidala sólo - stále delší a úžasnějšího - definitivně proto odvolávám své prvotní pohanění a Neil Fairclough má můj obdiv! Sólová sekce  se přenesla na bicí, za nimiž se opět vyřádili Roger Taylor s Rufus Tiger Taylor. Brian May zahájil své sólo skladbou Last Horizon a po něm již následovaly dva hity Johna Deacona I Want To Break Free a Another One Bites The Dust. Při první skladbě se Lambert vypravil dolů z mola mezi diváky, pročež se mu začaly trochu rozpadat kalhoty. Těžko říct, zda to způsobila tato nehoda, nebo něco jiného, ale v Another One Bitest The Dust začal zpívat úplně mimo, což se následně snažil zakrýt drobnou improvizací.

Zbytek skladby už proběhl poměrně solidně, ale to nejhorší mělo teprve přijít. V Radio Ga Ga se snažil na začátku rozhoupat publikum a sám pak začal zpívat zcela mimo. Zase jsem si vzpomněl na Jiřího Šlitra zpívajícího Klokočí o jednu dobu později. Jenomže on to dělal naschvál. V Crazy Little Thing Called Love už k podobným zádrhelům, nedošlo a přestože opět dokázal, že pro The Show Must Go On sice má hlasový rozsah, není to pro interpretaci této skladby dostačující. Jak napsal jeden z fanoušků (tuším na Facebooku) - tuto skladbu by už po Mercurym nikdy neměl nikdo zpívat...

Dámy a pánové, Freddie Mercury - již podruhé se zpěvák ze záznamu objevuje na projekční stěně, aby společně s Lambertem zazpíval svůj opus magnum, skladbu Bohemian Rhapsody, v jejíž hardrockové pasáži se vrací Lambert oblečen opět o něco civilněji, díky čemuž (alespoň mi to tak přijde) zapadá do skupiny lépe. Pauza na převlečení a na pódium se vrací Brian May, aby zahájil třískladbový přídavek - Tie Your Mother DownWe Will Rock You We Are The Champions. Předposlední koncert je u konce, zní hymna v Mayově úpravě, klanění, potlesk... a jde se domů...
Sobotní koncert, který celou krátkou šňůru uzavřel, byl přinejmenším co do skladeb, velmi podobný. Jen jejich pořadí bylo lehce proházeno a Adam Lambert zpíval asi nejlépe ze všech šesti koncertů. Za povšimnutí stojí mimo jiné Under Pressure, neboť byla ze všech šesti koncertů nejblíž duetu. A Roger Taylor byl se slunečními brýlemi (které měl po většinu večera) velmi uvolněný a usměvavý. Takhle skutečně nevypadá někdo, komu by tato spolupráce vadila (jak naznačovali někteří zlí jazykové).
Příjemné překvapení přišlo opět s nástupem Briana Maye, který nejprve poděkoval divákům za podporu a pak prohlásil - "trochu zariskuju, ale nakonec můžeme dělat cokoliv, můžeme si zahrát cokoliv..." a začal hrát skladbu Johna Deacona You're My Best Friend - opět za obrovského přispění zpívajících diváků. A ještě jednu pro Freddieho... Love of My Life, opět zpívaná celým sálem ("to není nahrávka... poznáte to podle chyb," zavtipkoval May), následovaná '39 za Rogerova přispění.
Sólo v Dragon Attack se protáhlo na bezmála tři minuty, I Want to Break Free zase provázel výlet k publiku (tentokrát bez rozpadajících se kalhot), Another One Bites the Dust bylo opět takřka bezchybné, zatímco Radio Ga Ga bylo opět... no ne snad katastrofální, ale rozhodně nešlo o vrchol večera. Před následující Crazy Little Thing Called Love prohlásil Lambert, že to je poslední koncert. Na nesouhlasný křik dodal "prozatím, prozatím... nic definitivního..." a poděkoval Brianovi a Rogerovi za cenou lekci, kterou mu udělili. Brian poděkoval Spikeovi Edneymu za klávesami, Neilu Faircloughovi s basou a "mladému a krásnému" Rufusu Taylorovi. Po předposlední skladbě The Show Must Go On následovala bouřlivě přijatá Bohemian Rhapsody. Po krátké přestávce se na pódium opět vrátil Brian May vybavený mikroportem, aby při interpretaci své skladby mohl opět využít pódium. Za bicími si Tayloři prohodili místa, takže Roger stál u perkusemi, zatímco Rufus seděl za bicími. Krátce před půl jedenáctou rozezpívaly Hammersmith poslední dvě skladby tohoto miniturné - obligátní We Will Rock You a We Are the Champions. Jak jinak, za bouřlivé podpory obecenstva...
Foto: Thilo Rahn
Co říci závěrem? Řečeno toho bylo už hodně. Spolupráce Queen s Adamem Lambertem hodně lidí doslova odpuzovala. Na druhou stranu to k hudbě Queen jistě díky Adamu Lamvertovi přilákalo nové fanoušky. Ať tak či onak, o Queen se začalo zase mluvit a ostatně - špatná reklama, taky reklama. Adam Lambert prokázal jisté kvality, které se navíc během dalších koncertů zlepšovaly. Škoda jen, že takto nevypadal první koncert (s podobně zlepšující se tendencí při dalších vystoupeních). Myslím, že by si většina libovala. Takto zůstává jen rozporuplný pocit - skutečně se mají Queen spojovat se soutěžícím z americké talentové show? (Ano, jistě dodáte - ale on není jen to...) Adam Lambert má hlas. Má rozsah. Někdy ho umí použít, jindy bohužel ne. Občas zbytečně křičí až ječí. Jeho pódiová prezentace je značně teatrální, což by nemuselo být na závadu - sám Mercury byl králem teatrality - ale v Lambertově případě jde spíše o jakousi "muzikálovou teatralitu". Ostatně již jeho image je pro mnohé poněkud iritující - nechť ji má, ale ve spojení se stárnoucími elitními rockery mohl trochu přibrzdit - ostatně dokáže vypadat i jako člověk. Zkrátka někdy méně je více.
Foto: Thilo Rahn

Poslední tři koncerty ukázaly také to, že Queen již nejsou (přinejmenším v tomto složení) stadiónová kapela a intimnější prostředí jako Hammersmith Apollo jim zkrátka svědčí líp. A zdá se, že i Lambertův projev se v prostředí dvaaosmdesát let starého kina, notně zlepšil. A co bude dál? Když byl Lambert v rozhlasovém interview dotázán, zda by s Queen chtěl nahrát desku, odpověděl, že by jistě tuto nabídku neodmítl, ačkoliv není jisté, zda nějaká přijde. Uvidíme. 
A co Roger Taylor a Brian May (mimochodem dnes slavící 65. narozeniny)? Z jejich strany nebyl eventuální vznik alba potvrzen, ale ani vyvrácen. Spíš se teď asi zaměřují na nadcházející olympijské hry, kde měli podle prvních, poněkud sci-fi zpráv (ačkoliv...) vystoupit s hologramem Freddieho Mercuryho. Podle další verze měli opět spojit své síly s Paulem Rodgersem. Nejpravděpodobnější je (prozatím), že v rámci úvodního ceremoniálu (který začne za 8 dní) zazní Bohemian Rhapsody a že se Queen budou patrně podílet na závěrečném ceremoniálu. Pro tuto chvíli to musím opět uzavřít obligátním - uvidíme.

13 komentářů:

shimoli710 řekl(a)...

Omlouvám se, že píšu tak pozdě, ale tenhle blog jsem objevila čirou náhodou až dnes a strávila jsem skoro hodinu čtením všech reviews koncertů Queen s Adamem (tedy, kromě toho prvního, protože jsem náhodou otevřela jako první Váš blog o Moskevském koncertu a po jeho přečtení jsem opravdu neměla chuť číst kritiku Kyjevského koncertu. Ale možná se k ní ještě někdy dostanu – jsem zvědavý člověk. :)) Na videa jsem nekoukala, koneckonců, většinu z nich, pokud ne všechna jsem už viděla a zřejmě ne jen jednou.

Ze všeho nejdřív chci říct, že nejsem odborník a hudbu poslouchám čistě jako laik. A taky – není mi náct ani cet. Vlastně jsem vloni oslavila padesátku, takže si nemyslím, že bych byla mladou fanynkou bez zkušeností. A mám ráda Queen. A Freddieho. Vlastně, celá moje rodina miluje Queen. A Queen byli pro mě vždycky neodmyslitelně spjati s Freddiem. Po jeho smrti jsem párkrát v televizi viděla vystupovat zbylé členy skupiny s jinými interprety. Ale většinou jsem ta vystoupení ani nedokoukala do konce. Prostě – na Freddieho nikdo neměl. Ani hlasově ani jeho charismatickým vystupováním. Už jsem se smířila s tím, že písničky Queen naživo nikdy neuvidím. Že budu navždycky poslouchat jen jejich nahraná alba. Až do 6. Listopadu 2011. Tenkrát jsem náhodou sledovala MTV EMAs a highlight tohoto večera byla právě skupina Queen s jejich novým frontmanem. Moc šancí jsem tomu nedávala. Jenže… to nemělo chybu!
(No, dobře, pro odborníky možná mělo, ale já jsem konečně našla někoho, kdo pro mě byl schopen zazpívat Freddieho písničky a neznít přitom ani falešně, ani jako by ho škrtili a zcela určitě disponoval stejným – vlastně větším hlasovým rozsahem než Freddie.) Ne, nebudu tady popisovat, jak jsem se stala fanynkou Adama, jen chci říct, že když mně něco nebo někdo zajímá, zjistím si o něm opravdu všechny informace, které jsem schopná najít a že čím víc a déle znám Adama, tím větší obdiv a úctu si u mě získává nejen jako zpěvák, ale i jako člověk.

Tentokrát jsem si koncert Queen ujít nenechala. Jeden jsem navštívila ve Wroclawi a pak jsem dokonce letěla i do Londýna (na jejich druhý večer v Apollo, zrovna ten, kdy si Adam roztrhnul kalhoty – btw, chtěla bych vidět jiného zpěváka, který by s takovou pohodou, bravurou a humorem dokázal zvládnout tuhle, pro většinu lidí absolutně trapnou a nemožnou situaci a odzpívat v pohodě čtyři písničky než by se šel převlíknout. Už to pro mě o něčem svědčí!).

Oba koncerty byly naprosto úžasné a pro mě byl zážitek opravdu na celý život. Ve Wroclawi se mnou byla moje dcera a v Londýně manžel. I oni jsou fanoušky nejen Queen, ale i Adama (i když úplně jinak než já, prostě ho rádi poslouchají, to je všechno :)) a oba dva se shodli, že ten koncert byl super a Adam prostě jedinečný.

shimoli710 řekl(a)...

Pokračování (sorry, je toho ještě víc).

Ano, já vím, že tam byly chyby – no ale byly to živé koncerty, Adam opravdu předtím písničky Queen nezpíval a učil se je vlastně až těsně před těmi vystoupeními a jak jste sám napsal – téměř s každým koncertem se zlepšoval. Kontakt s publikem? No, já tam byla osobně a v Londýně dokonce necelých 10 m od pódia a to, co s námi Adam dokázal při těch koncertech udělat mně hodně překvapilo. V podstatě – většinou jsem na veřejnosti dost rezervovaná a mé projevy jsou velmi umírněné. Navíc – je mi padesát… Copak někdo v tomto věku bude řvát a zpívat a mávat rukama nad hlavou na nějakém koncertě? (Nikdy jsem to nedělala, ani když mi bylo těch náct :D). Teď to ale nešlo. Na každém z těch koncertů se ze mě díky Adamovi stal úplně jiný člověk. Když se objevil na pódiu, bylo to jako něco magického, nádherného, takový zvláštní kouzelný druh energie, která proudila od něj směrem k nám a zase zpátky. Nebyla jsem zdaleka sama. Jak jsem zjistila, naprostá většina lidí na tom koncertě byli příznivci Queen. A přesto všichni zpívali a tleskali a mávali rukama a dělali přesně to, co jim Adam řekl. A úžasně se bavili. Ne, vůbec nikoho jsem neviděla odcházet. A taky jsem nikoho neslyšela, že by si stěžoval. Naopak, všichni odcházeli, když ne nadšení, tak spokojení, protože zažili úžasný koncert. Jo, určitě tam byli i lidi, kteří Adama nemuseli a nemusí a zřejmě nikdy mu nepřijdou na chuť. Ale naprostá většina, i z těch, kteří Adam jako frontmana Queen neuznávali, po koncertu změnila názor. Já vím, že jste na žádném z těch koncertů nebyl. Ale můžu Vás ubezpečit, že sledovat videozáznam, byť sebelépe natočený (už jsem viděla některá pravdu kvalitně natočená videa a viděla jsem jich dost – nejen z těchto koncertů) je o něčem naprosto jiném než být na tom koncertě osobně přítomen. To se nedá popsat, to se musí zažít.

K Adamově americké angličtině – mám štěstí, protože díky dnešním americkým filmům, seriálům a také písničkám jsem na americkou angličtinu tak zvyklá, že mému uchu spíš zní divně ta evropská. Takže já s tímhle neměla nejmenší problém. Navíc – Adam nekopíroval Freddieho. On si každou písničku jiného zpěváky, kterou zpívá vždycky upraví a přetvoří k obrazu svému. Jo, miluju Queen, ale naštěstí nejsem takový die-hard fan, aby mi to vadilo. Prostě mi Adamův hlas k těm písničkám sedí, to je vše.

Závěr – pokud Adam a Queen budou zase někdy někde vystupovat (a já doufám, že budou), tak je mi líto, že to zřejmě bude tentokrát nejspíš nebude někde tady poblíž v Evropě. A že nemám dost peněz na to, abych se mohla vydat kdekoliv ať už v Evropě nebo na jiném světadílu. Protože jinak bych tam zcela určitě nechyběla.

Jo, jen bych měla ještě jeden dotaz – nenašla jsem na Vašem blogu Váš názor na vystoupení Queen s Jessie J na Olympiádě v Londýně. A mně by fakt docela zajímalo co si o tom myslíte, pokud jste je viděl. Děkuji.

A ještě jednou se omlouvám za tu délku mého komentáře. :)

Luděk H. Havel řekl(a)...

Já děkuji Vám za dlouhý komentář. Rád jsem si jej přečetl, ale musím mít několik drobných výhrad - pro jistotu opět zopakuji, že nejsem hudební odborník. Celosemestrální přednáška o rockové hudbě byla výjimkou, jinak se věnuji filmu. Queen poslouchám přes 23 let, takže je "mám v uchu". A rozhodně si nemyslím, že jsem nějaký die-hard fan, protože kdybych byl, neměl bych potřebu psát o čemkoliv, co bylo po Freddie.

Začnu-li podstatou, tedy tím, že šlo o živé koncerty, na nichž jsem nebyl - ano, nebyl a popravdě při sledování vystoupení v Hammersmith jsem toho začal trochu litovat. Zároveň jsem ale v některém z textů uznal, že koncert sledovaný ze záznamu (navíc v drtivé většině dosti nekvalitních) přináší o hodně jiný zážitek, než přímá účast - divákům v kotli je zcela šumák, že to tu a tam zpěvákovi ujede, protože je strhne atmosféra. Sám jsem navštívil oba pražské koncerty s Paulem Rodgersem, při tom prvním jsem měl členy kapely takřka na dosah a nemohl jsem pak pochopit kritiky, protože jejich dojem z koncertu byl na hony vzdálen tomu mému. Čili chápu - vidět to naživo muselo být úplně jiné kafe.

Velkou výhradu bych měl k použití slova frontman. Adam lambert prostě a jednoduše nebyl a ani nemohl být frontman - tedy v pravém slova smyslu - je to zpěvák, ale už ne frontman ve smyslu lídra kapely, někoho, kdo se podílí na show i tím, že hraje na nějaký nástroj, mluví za kapelu apod. Zdálo se mi, že mnohem víc "dialogu" s publikem vedl Brian. Ale dost možná to je předsudek, způsobený jeho věkem.

S angličtinou se vrátím na začátek - tedy mám v uchu Freddieho "angličtinu" - záměrně ji dávám do uvozovek, protože to pro něj nebyla rodná řeč. Ale zpíval (víceméně) britskou angličtinou. Americkou angličtinu mám taky naposlouchanou, ale zvlášť některé pasáže mě prostě tahaly za uši. Proto jsem více ocenil spolupráci s Paulem Rodgersem, rodákem z britského Middlesbrough, než s Adamem Lambertem z amerického Indianapolis.

Zároveň jsem také psal, že Adam byl znevýhodněn například právě oproti Rodgersovi - ten měl zejména na druhém turné výhodu, že měl za sebou studiovou spolupráci s Queen a zpíval tak písně, které s nimi dal dohromady. Čili nebyl jen interpretem cizích skladeb. Pokud by Lambert byl přizván k nahrávání alba (k čemuž zatím, zdá se, nedojde), jistě by další turné bylo zase o kus lepší (pominu-li, kolik kafrání ze strany těch skalních fanoušků by to vyvolalo).

S jeho hlasem jsem už to psal - Freddie byl baryton zpívající v rozsahu tenora. Adam Lambert je tenor. To je fakt. Jenomže právě to mi vadilo - jak jsem napsal - je to jako kdyby skladby nazpívané Waldemarem Matuškou nazpíval Karel Gott. Neznělo by to možná špatně, ale nemělo by to ty (s prominutím) koule.

A Queen na olympiádě... No, viděl jsem to a dokonce jsem měl něco i rozepsáno, ale nepřišlo mi to příliš dobré, takže jsem od toho nakonec upustil.
A každopádně - děkuji za Váš čas strávený na blogu ;)

Luděk H. Havel řekl(a)...

A koukám, že většina fotek tu nefunguje... a já nemám bohužel čas to napravit. Tak snad časem ;)

jana lehnertová řekl(a)...

Dobrý den,pane Havle,
Vaše kritika vystoupení Adama Lamberta se skupinou Queen,mne natolik negativně zaujala,
že jsem se rozhodla otevřít si účet(za což Vám děkuji,je to prima:)),
abych Vám na Váš komentář mohla odpovědět z pohledu diváka.
Se skupinu Queen jsem také vyrůstala
a i přes tuto skutečnost mne výkon Adama Lamberta neurazil a věřím,
že by neurazil ani F.M.
Byla jsem na Queen s Paulem Rodgersem,ale neoslovil mne,
přesto bych si ho nedovolila kritizovat za jeho výkony s touto skupinou.
Kdybych dala na Vaši kritiku a Adama Lamberta jinak neznala,
nikdy bych jeho stránky neotevřela(možná pouze škodolibí lidé)a přišla tak o hodně.
Myslím,že ,,zlým jazykem,, jste Vy.
Také si myslím,že žádné Vaše vzdělání Vás neomlouvá za kritiku Adama Lamberta na těchto koncertech.
Jinak A.Lamberta stránky otevřít,stojí za to.
A.L. nikdy netvrdil,že na těchto koncertech bude zpívat jako F.M.,
ani ho nebude napodobovat.Zůstal Adamem Lambertem.
A teatrálnost a emoce tam patřily.
Adam Lambert si dokáže udělat na jevišti legraci i ze sebe pro pobavení diváka
a pro úsměv publika,aby mu bylo dobře (publiku ,a jemu asi také )
Dokážete vy,udělat totéž, s možností,že se zesměšníte?
On ano,a nikdy se tak nestalo.
Váš výsměch jeho ,,rozpadajícím se kalhotám?
Proč nenapíšete,že mu praskly po tom,co se vracel na jeviště,
když se šel pozdravit
s diváky,kteří to ocenili a možná si někteří, co se dotkli jeho ruky
(stáli o to i dokonce někteří starší ,,blázniví diváci,jak bylo vidět na videu),si ji dodnes neumyli:)
Jinak povídáme-li o nějaké věci,že je ,,rozpadající se,, většinou to vnímáme,
jako něco,co se rozpadá díky svému stáří.
Lambertovy kalhoty nevypadaly,že jsou staré...
Nikdo se mu nesmál,on se neběžel honem převléknout
a přerušit tak stávající atmosféru,což jistě chápete i jako hudební kritik.
Bylo to od něj profesionální,hezké,zvládl to s úsměvem,sám ještě pobavil publikum....
Právě tohle jste měl ocenit a jestli párkrát utekl notám?
Tak,toho si asi nadšené publikum nevšimlo,všimli pouze asi někteří hudební kritici:).

A pár not z celého koncertu?
Když jste začal chodit do první třídy, asi jste se nejprve rozkoukával,hledal půdu pod nohami.
Učil se číst,psát,vzhlížel k učiteli s obdivem a respektem,byl pro Vás nedostižný.
Měl jste stejné pocity na konci 9.třídy? Stejný respekt ke svému učiteli,jako ve třídě první.
Ne,uvolnil jste se.
Lambert neměl moc času na naučení se celých textů písní,ale dokázal to..,
Snažil se potlačit svoji americkou angličtinu.
Divím se,při Vašem profesionálním sluchu,jste ji nerozlišil a nekritizoval:)
Angličané ano,a nevadilo jim to.
Ohledně,,ječení,,v písních,právě tohle k němu patří a publiku se to líbí.
Je s podivem,že Vy pouze hudební kritik nazýváte jeho vysoký hlas ječením
(ještě ,že Vás neslyší jeho skalní fanoušci,ukřižovali by Vás :)).
Ale lidé,kteří sami hudbě rozumějí a vědí, jak správně používat hlas,
jeho hudební techniku jekotem nenazývají,naopak.
Jinak věděl jste,že A.L. již asi od 10 let chodil na hodiny k prof. zpěvu?
Techniku svého hlasu tedy zvládá velmi vysoce.
Vystupoval v muzikálech,mrkněte na Desatero,
(když rád kritizujete)a poslechněte si ,,Is Anybody listening,,,
také tam nádherně,,ječí,, .
A je tam také kritika,když budete mít čas,zkuste si je přečíst,myslím,že se budete červenat,
pokud jste o tento projev emoce při své profesi ještě nepřišel...

jana lehnertová řekl(a)...

Víte,kritik může umělce povznést nebo položit.Než jednou položit raději nekritizovat.
Nikdy dopředu nemůžete vědět zda ten, kterého kritik povznese,
nespadne dolů,a ten kterého zašlápl, by měl být nahoře,
ale se tam sám už nedokáže dostat?To už se nikdy nedovíte.
Dal jste mu svou nálepku a při té už zůstalo.
Už se někdy kritik omluvil za něco co sám napsal a přečetli si ji Ti a samí lidé ,
co četli prvně tu negativní?.Je lepší mlčet a sledovat....
Známe to z dějin umnění,proč být slavný až po smrti..?
Život není o kriticích,ale o lidech,kteří jsou kritizování.
Máte moc lidem ublížit,to se Vám líbí?
Nyní máte hlavu na špalku Vy sám,líbí se Vám to?
Posuzuji Vás nyní nesprávně?
Je na lidech,zda vyhodí peníze za lístek na ,,špatného,, nebo ,,talentovaného,,umělce.
Nikdo z nich Vám případně nepoděkuje,že nevyhodil peníze za špatné vystoupení.
Rozdíl Vaší profese a profese umělce?
Když umělec pracuje,kritik před ním sedí na sedadle v hledišti.
Kde sedí stejný umělec,když pracuje stejný kritik...?
Kritik to má snažší,nemusí při psaní svého náhledu na něj ho mít proti sobě sedět a dívat se mu dívat do očí.
Myslím,že A.L. nemáte rád už z jeho podstaty,
což vyplývalo z celého Vašeho textu i z Vaší zbytečné poznámky,
že dokáže vypadat,, i jako člověk,, a co je jinak ?
A za koho se pokládáte Vy?
Mimochodem,Vaše fotografie u Vašich stránek Vám,zrovna nelichotí.
Nejde jen o to jak vypadáte,ale jak se na ní snažíte vypadat.
Jinak pokud Vám chybí jistý nepopiratelný pocit moci z Vaší profese,
kritizujte politiky,tam je to oprávněné a lidé Vám možná i poděkují.
A z pohledu ženy,si Adam dokáže nádherně nalíčit oči a sluší mu to:).
I některé moderátorky mu nabídly své oči a barvičky aby je ,,vylepšil,,.
Zkrátka si zvyknete a je to lepší než ho vidět na drogách.
A při vystoupení na těchto koncertech myslím ,ani jeho oči moc výrazné nebyly.
Všimnete si ho vždy ,i bez očního make up.
Je to hezký kluk a divím se,že jste si toho všiml u Rufuse (souhlasím s Vámi)a u něj ne? :)
Málokdy muž o druhém muži napíše,že je dokonce krásný:).
Jeho ,,iritující,,image?
Tak do té není,nezlobte se na mne,nic ani Vám ani těm mnohým.A mimochodem ta ,,iritující,, image k vystoupení patřila.

jana lehnertová řekl(a)...


Adam Lambert není stárnoucí rocker,
jak jste se neuctivě vyjádřil o zbývajících členech skupiny Queen.
Vyjadřovat by se tak neměl,TÍM SPÍŠE,ani hudební kritik,tedy ani Vy.
Tito lidé dokázali mnohem více než Vy za svým stolem a s perem v ruce.
Nezmínil jste se,že jste jejich skalní fanoušek :(?
Myslím,že oba jsou duší mladší než Vy a bylo to vidět i na koncertu.
Kam se vytratila Vaše úcta k lidem?
Jen pro zajímavost,víte,že to vytahané,krátké triko si už Adam koupil jako mladý kluk
a vystupoval v něm když už měl sám svoji pěveckou kariéru?
Už tenkrát měl Queen rád.
Někdy dostanete to co,co nevíte,že dostat můžete.
Skočíte rovnou do reality,o které se Vám nikdy nezdálo a máte z toho hřejivý pocit,
že se Vám splnil sen,který se Vám(nemyslím Vám) ani vlastně nezdál.
Lambertovi se to přihodilo a většina lidí tohle do vínku nedostane.
Lambertovi jste dal druhou svou deklasující nálepku,že se zůčastnil Amerického Idolu.
Poslechněte si ho při jeho první písni před tvrdou porotou Simona.
Symbolicky je to od Queen,Bohemian Rhapsody :)
Nechte,prosím, lidi dýchat,když chtějí soutěžit ,dejte jim volný prostor je to jejich přání ,ne Vaše.
Vy soutěžit nemusíte.
Pro mne už jste svoji soutěž prohrál a přihlásil jste se do ní touto Vaší neadekvátní recenzí.
Co Anne Boleyn,také Vám vadí,
že se i ona po zásluze stala díky Idolu slavnou,nebo to u ní ,,skousnete,,?
Nerad dávající komplimenty Siomon řekl,že je ten nejoriginálnější soutěžící jakého kdy měli.
Když si pustíte videa z jeho vystoupeních na Idol,možná pochopíte proč.
A přece jen jste kritik,tak tam třeba nějaká nota ulítne a Vy se budete smát.
Ale trochu jiným způsobem,než se domníváte,Adam Lambert tuto soutěž o stupínek snížil.
Víte proč?
Protože lidé si po Lambertovi nasadili vysokou latˇku k posouzení zpěvu následných soutěžících Idolu.
Zatím se nikdo nepřihlásil,kdo by Lamberta následoval.
Jsou lidé,kteří se už na tuto soutěž díky Adamovi nedívají.Ani se jim nedivím.
Hudební neděla, na našich kanálech ,pro mne také pozbyly kouzla hledání nových Skřivánků.
Ráda bych,pane Havel znala,jak se stalo,že Vy,hudebně vzdělaný člověk,
i když původně absolvent dějin filmu a Av kultury,
což bych v souvislostí s Vaší rolí kritika hudby moc tady nehlásila.
Tedy jak se stalo,
že jste opomenul jedním dechem v zádech Idolu připomenout,
že Karel Gott vyhrál soutěž!!! amatérských zpěváků
a ta nastartovala jeho budoucí slávu.
Slavný je,protože svého talentu dokázal využít a pak se sám prosadit.
Stejně je to s Lambertem,ale u něj máte jiná pravidla.
Nebo jste si tuto informaci o Gottovi schoval pod postel a zapomněl ji tam?
Chybička se vloudila,a můžete si za to sám :).

jana lehnertová řekl(a)...

Možná by jste se měl věnovat výuce filmových dějin,
tam můžete být maximálně podujatý ke klukovi se stíny na očích.
Ale stejně je Lambert jediný kluk na světě,kterému oční stíny prostě sluší :)
Jediní ,kdo mohou vystoupení Lamberta kritizovat jsou sami Roger a Brian!!!!
Myslím,že to byl Roger,který se o Lambertovi vyjádřil,že má hlas jednoho z milionu.
No,Váš názor je jiný, asi jste více náročný degustátor hudby.
Těm dvěma se splnil sen, ve který už nevěřili,vrátili se naplno do svého mládí ,
kdy s nimi na podiu stál Fredy Mercury a užívali si společně jeho zpěvu.
Ne, nevyměnili ho za A.Lamberta.
Na F.Mercury člověka a zpěváka nelze zapomenout a zrovna tak na Lamberta.
Jejich postoje k jejich vlastním životům,hudbě a
jejich vztahem ke svému publiku si jsou podobní.
Víte,myslím si,že za slávou a oblíbeností Queen stojí nejen jejich hudební tvorba,
ale jejich pokora k vlastní hudbě,jako by si ani neuvědomovali,že jsou tak dobří.
A stejně tak pokora,skromnost před svými fanoušky.
Hudba byla na prvém místě ,pak publikum a pak teprve oni ...
A bylo to znát.
Lamberta mezi ně zapadl,protože je stejný.
Není to automatické nastavení umělce,musí se jím žít...a dávat
Pokud chcete znát odbornou kritiku vystoupení Adama Lamberta,
podívejte se na blízký čelní pohled videa ze 12.7.2012 při posledním děkování se divákům,
kdy Lambert klečí na molu ,má výraz štˇastného kluka,
zbytek Queen za ním se zářícíma mladýma očima a když Adam vstává a Roger ho spontálně objímá,
je v tom spousta emocí ,lásky a poděkování...ano,tam se mi zamlžily oči.
Nechte,prosím,umělce atˇ už dobré nebo špatné volně dýchat....
nejsou tu pro Vás a Vaše placené názory.
Pokud nemáte na to, žít bez ostrého pera,
než něco napíšete o umělci , přečtěte si o něm více,
hlavně o jeho tvorbě a videa máte k dispozici....
Už nikdy v neodborném stylu o Adamu Lambertovi.
Říká se,Všichni máme své místo na slunci,tedy i Vy.
Pane Havle,položte,prosím, pero,vypněte klávesnici,otevřete dveře a vyjděte na sluníčko :),
ohřejte se na něm a přemýšlejte...

jana lehnertová řekl(a)...

Naprosto upřimně se Vám,pane Havele,
omlouvám,že zde ještě zabírám další místo:)
Ale právě jsem si všimla komentáře shimoli710
Měla jsem pro Vás připravené psaníčko:),ještě když zde žádný komentář nebyl.
A před chvílí jsem dopsala jeho konec a nedívala se nahoru co je tam napsáno
Musím se smát,protože málokdy se dva lidé (navíc ženy:)),kteří se vzájemně neznají a tedy nejsou vzájemně ovlivněni,tak shodnou ve svém názoru i v ohledu co Adam Lambert ze sebe vyzařuje a co lidé v jeho přítomnosti cítí.i jaký je člověk....
Když jsem četla názor na ony, pro Vás tak problematické kalhoty,tak to už jsem se tady rozesmála naplno.Snad nikoho nevzbudím:)
Téměř stejná slova,....

Musela jsem tento dodatek dopsat,nechci aby jste si myslel,že opakuji myšlenky někoho jiného,ale stále je to pro mne tak legrační,že bych Vás ráda poprosila,
zda je možné mne s shimoli710 umožnil bližší kontakt.Stačí mi,pokud Vás mohu poprosit a poslal mým jménem prosbu,zda by se mi mohla ozvat.
Obě už jsme velká ,,děvčata.
Pokud je to možné,dám Vám zde můj gmail... firefly29.1.14982al@gmail.com Děkuji

Za svým postojem k Vám a k Vaší kritice si stojím i nadále.

J.L.

jana lehnertová řekl(a)...

Dobrý den,pane Havle,
právě jsem si všimla,že jsem ve svém gmail adrese uveřejnila rok 14 982r.(asi bylo dost hodin :) a moje klávesnice už unavená)a tak trochu tím předběhla naše současné století:).
Správný rok je 1982

firefly29.1.1982al@gmail.com

Děkuji

shimoli710 řekl(a)...

Dobrý den, děkuji za Vaši odpověď na můj komentář a omlouvám se, že mi trvalo tak dlouho dostat se k tomu, abych na ni reagovala. Jsem ráda, že berete můj názor, že slyšet a vidět někoho naživo je jiné než dívat se na video. Samozřejmě, že je zde spousta věcí, o kterých bychom mohli diskutovat a přesto bychom se v nich zřejmě nikdy neshodli, nicméně jsem ráda, že se mi (a snad i ostatním diskutujícím) snad aspoň trochu povedlo ukázat Vám, že Adam Lambert si zasloužil s Queen Rogerem a Brianem a že zde samozřejmě byli, jsou a budou jak nadšení zastánci, tak i odpůrci tohoto spojení. Nicméně, Brian a Roger řekli jednoznačně ano a jsem přesvědčena, že to mysleli vážně, protože (možná už to víte :)) 20. září spolu opět vystoupí Queen a Adam Lambert - tentokrát na iHeartRadio Music Festival v MGM Grand v Las Vegas. Lístky bohužel k dostání nejsou (jen za neskutečně vysoké ceny u překupníků anebo jako výhra rádiosoutěže - abych uvedla na pravou míru, na tom festivalu nebudou jen Adam a Queen, ale i spousta dalších zvučných jmen, např. Elton John, Muse, Chris Brown, Justin Timberlake...), ale pořad bude přenášet televize, takže bychom určitě měli mít nějaký dobrý zvukový i videozáznam.
Ještě k tomu slovíčku 'frontman'. Já je používám proto, že jsem zvyklá, že tuto roli přisuzují Adamovi anglicky píšící média, která tento výraz zjevně nechápou ve významu 'leader', tedy vedoucí skupiny, ale jako 'zpěvák a bavič, neboli ten, kdo zprostředkovává většinu komunikace s publikem', což Adam na koncertech určitě byl. Takže se omlouvám za to nedorozumění.
Našla jsem i komentář Jany a protože jakoukoliv nadšenou (a jak vidno i znalou) fanynku Adama moc ráda poznám blíže, pokusím se s ní zkontaktovat osobně (velké díky Vám ale, protože díky Vašemu blogu jsem měla možnost poznat, že existuje. :))

Přeji hezký den a doufám, že také příjemný zážitek z budoucího QueenBert koncertu. :)

Luděk H. Havel řekl(a)...

I já děkuji. Ano, zprávu o dalším spojení sil jsem postřehl. Popravdě bych byl radši, kdyby spojili síly s někým i ve studiu, aby dotyčný (a je jedno, zda to bude Adam Lambert či kdokoliv jiný) měl možnost na koncertech zpívat i skladby, na kterých participoval při jejich vzniku a nebyl tak pasován do role pouhého interpreta.
Když jsem se zamyslel nad tím, co mi vadilo na této spolupráci, byl to právě tento prvek - i Paul Rodgers před tím, než se podílel na studiovém albu The Cosmos Rocks, zpíval na prvním společném turné několik svých skladeb (resp. skladby skupin Free a Bad Company), čímž potěšil i své příznivce. V případě Adama Lamberta však k takovéto symbióze nedošlo, což (přinejmenším v mých očích) potvrdilo značnou rozbíhavost těch dvou hudebních světů. Čili ano, je to volba Briana a Rogera, ale poté, co nyní vykopli z projektu filmového životopisu Sachu Barona Cohena, začínám mít o jejich rozhodnutích vážné pochybnosti. Každopádně bych na místě zpěváka viděl rád mnohé, ale je jasné, že do vkusu všech se zkrátka nikdy netrefí, protože chtě nechtě, jako Freddie už nebude nikdo...

Luděk H. Havel řekl(a)...

Ad Jana Lehnertová - na většinu výtek (byly-li nějaké), jsem se snažil odpovědět na mail, zde proto jen stručně (navíc bych se v mnohém opět a opět opakoval). Čili na úvod – nejsem hudební kritik, jen mnohaletý fanda skupiny Queen a už vůbec, ale vůbec tu neprezentuji „svoje placené názory“ (což mě fakt upřímně pobavilo). Impertinence na moji osobu nechám s dovolením bez komentáře.

Píšete, že jste ročník 1982, což znamená, že jste ve věku, kdy by Vám už mohlo být jasné, že obdiv k jakémukoliv zpěvákovi by asi neměl být smysl života (jak to z Vašeho příspěvku vypadá). Mám mnoho kamarádů a přátel, kteří si myslí, že Queen jsou s*ačka, jejich hudbu neposlouchají a víte co – nemám potřebu je ukřižovat, ani jim to vyčítat. Mají svůj názor a to je správné.

Ani v nejmenším si nemyslím, že by nějaké ublognutí (navíc v češtině) mohlo Adamu Lambertovi jakkoliv ublížit, nebo ho položit. Obecně –kritika má minimální dopad na cokoliv a kohokoliv. Čili tu nevidím ani moc někomu ublížit (rozhodně bych to ale nenazýval „mocí“, to je až moc silné slovo).

Napsat o muzikantech, kterým sedí pomalu sedmdesátka za krkem, že jsou stárnoucí rockeři, nechápu nijak jinak, než prosté konstatování faktu. Dokonce v tom osobně cítím jistou úctu, že si to pořád tak dávají.

„Jediní ,kdo mohou vystoupení Lamberta kritizovat jsou sami Roger a Brian!!!!“ – to znamená, že ostatní mohou jenom tupě přikyvovat a chválit to? To skutečně chcete člověku upírat nárok na jeho názor? Navíc Brian May kritizoval talentové show. Písnička C-lebrity si dělá z těhle lidí vyloženě srandu. A hopla, najednou to problém není…Inu prachy hýbou světem.

„Za svým postojem k Vám a k Vaší kritice si stojím i nadále…“ Stůjte, to je totiž Vaše nevyvratitelné právo. A je to ostatně právo každého svobodného člověka mít na něco názor. A ten názor se nemusí shodovat s tím Vaším. Právě naopak. Děsí mě představa, že by všichni měli stejný názor. Čili zkuste se nebrat tak vážně a neupírejte mi můj názor. A jak jsem psal, zkuste se na to podívat s odstupem ;)

P.S. Když už mi tak hezky radíte, co mám dělat, mám taky jednu upřímně myšlenou radu – odsedněte od klávesnice, otevřete knížku, začtěte se a třeba se Vám zlepší čeština. Dekódovat Vaše komety byl vážně porod. Pardon, ale musel jsem…