pátek 4. března 2011

Hity , oblíbené (nejen) Brity VI - SP Tie Your Mother Down

Solidních 34 let slaví dnes již klasická vypalovačka Tie Your Mother Down

Přebal německého vydání
www.queenvinyls.com
Ve Velké Británii byla jako B strana vybrána pomalejší You and I, na americké placce vyšla ještě pomalejší Drowse. Singl vyšel 4. 3. 1977 a po patnácti dnech se poprvé objevila v žebříčcích jak v zemí jejího Veličenstva, tak v zemi hvězd a pruhů. Ani na jedné straně oceánu se však singlu nevedlo valně a zatímco v Británii vystoupil jen na 31. místo, tak v Americe se musel spokojit jen s 49. příčkou.
Ani jedno ji však nemusí mrzet (jako kdyby skladby něco mrzelo), protože se stala jednou z nejhranějších věcí na živých vystoupeních. A to docela po právu, protože patří k těm nejtvrdším věcem od Queen. Sám Mercury k tomu prozradil Kennu Everettovina to říkal: "No tuhle věc vlastně napsal Brian (May) a ani nevím proč. Možná že měl jednu ze svých špatných nálad. Vlastně si myslím, že se snaží udělat svoji Death On Two Legs
Zatímco Tie Your Mother Down byla otvírákem alba A Day At The Races (podle mě asi druhá nejlepší deska), Death On Two Legs (Dedicated to...) zahajovala tu první nejlepší, A Night At The Opera. Ono "věnováno..." patřilo Normanu Sheffieldovi, bývalému manažerovi skupiny, se kterým... no, nevycházeli právě nejlépe (ostatně text "saješ mi krev jako klíště... bereš mi všechny prachy a chceš víc... ale teď mi na rozloučenou můžeš políbit prdel... prašivej pes, král špinavostí... narvi si peníze do chřtánu, pane všeznáklu... jsi krysa z kanálu rozkládající se v žumpě hrdosti...), no zkrátka taková milá píseň na páteční odpoledne.

Oproti tomu Mayova Tie Your Mother Down není tak jednoduše interpretovatelná (nikdo z členů kapely se nevyžíval v tom osvětlovat obsah písní, neboť to pak - alespoň podle Mercuryho - muselo zákonitě ničit představivost posluchačů). Co se však ví, je to, že její základ vznikl v roce 1968, kdy se May snažil psát svoji disertační práci. Popravdě řečeno, nepodařilo se, alespoň ne do roku 2008, kdy ji dopsal úspěšně obhájil. Kéž by se mi povedlo alespoň jedno (tedy já jsem skromný, stačí mi ji obhájit dřív než za 40 let, o tom, že napíšu něco jako Tie Your Mother Down opravdu ani nesním...).


Přebal japonského vydání
www.queenvinyls.com

Tie Your Mother Down je také poměrně často využívanou skladbou u jiných kapel. O svoji coververzi se pokusili mimo jiné Foo Fighters (s nimi si živě zahráli i Taylor s Mayem), Lemmy Kilmister z Motörhead, americká partička Lynch Mob, Slashova skupina Slash’s Snakepit, američtí metalisti Villain, američtí Warrant nebo W.A.S.P.

Obě B-strany jsou oproti tomu velmi poklidné a ani jednu (možná i proto) nehrála skupina naživo. Ať už je to You and I Johna Deacona, nebo Drowse Rogera Taylora. K You a I řekl Mercury Everettovi poťouchle: "To byla věc Johna Deacona, jeho příspěvek k tomuto albu. Jeho písně jsou dobré a vlastně jsou čím dál tím lepší. Vlastně začínám mít trochu strach." Krásná milostná píseň se, snad jako vše, co napsal Deacon, poslouchá skoro sama.
Taylorova Drowse patří k takovým mým milým podivnostem. Už sám název (něco jako dřímota) vyvolává takovou podivně melancholickou náladu, kterou podtrhuje houpavý rytmus písně a opojný Taylorův chraplák. 
Zkrátka zase důkaz, že jim to klukům psalo a skládalo jedna báseň... ehm, jedna píseň.

Žádné komentáře: