Následný text vznikl takřka před 15 lety. Promiňte prosím proto jeho sníženou kvalitu...
(text vznikl jako práce k přednášce Český film po roce 1989, Brno 2004)
V průběhu devadesátých let minulého století se objevilo v české kinematografii mnoho mladých debutantů, kteří svoji tvorbou rozdmýchali debatu o další Nové vlně a její přímé návaznosti na šedesátá léta. S odstupem času je však odborná veřejnost k tomuto názoru lehce skeptická. Co tedy chybělo tvorbě devadesátých let, aby dosáhla na tento lichotivý post? O tom by měly být následující řádky.
(text vznikl jako práce k přednášce Český film po roce 1989, Brno 2004)
V průběhu devadesátých let minulého století se objevilo v české kinematografii mnoho mladých debutantů, kteří svoji tvorbou rozdmýchali debatu o další Nové vlně a její přímé návaznosti na šedesátá léta. S odstupem času je však odborná veřejnost k tomuto názoru lehce skeptická. Co tedy chybělo tvorbě devadesátých let, aby dosáhla na tento lichotivý post? O tom by měly být následující řádky.
Nová vlna 60. let
Slavné skupinové foto... Zkuste najít podobné foto s filmaři 90. let... |
Ideologicky zatížená padesátá léta nedávala prostor k volné umělecké tvorbě. Po roce 1956, kdy Nikita Chruščov otevřeně zkritizoval stalinský režim, však začalo docházet k pozvolným změnám. V poválečné době poprvé došlo k rozkolísání zdánlivé stability komunistického režimu. To mělo za důsledek několik změn, ovlivňujících tuto generaci. V českých kinech se konečně začaly promítat světové filmy, které byly dříve trnem v režimním oku. Právě tyto snímky, ale i uvědomění si absurdity režimu vedlo k tvůrčímu obratu od ideologie směrem k jedinci. Z toho pramenila snaha o co největší upřímnost a autenticitu. Nastala doba „nouvelle vague“, tedy Nové vlny, jak toto hnutí poprvé označila francouzská kritika.
Tvůrci „kolem“
První Oscar... |
Nejstarší generace byla zastoupena tvůrčím duem Ján Kadár a Elmar Klos, jejichž Obchod na korze přinesl českému filmu prvního Oscara za neanglicky mluvený film; a zejména matadorem českého filmu Otakarem Vávrou. Ten, nejen že prožíval v té době své tvůrčí znovuzrození (Romance pro křídlovku, Kladivo na čarodějnice), ale dalo by se mluvit i o tom, že on stál za celou Novou vlnou. Vávra totiž v roce 1954 sestavil učební osnovy pro FAMU a o rok později tam sám začal vyučovat. V jeho prvním ročníku byli Chytilová, Menzel, Schmidt a Schorm.
Tvorba Nové vlny
Čím byla tvorba této generace natolik výjimečná, že se stala dosavadním vrcholem české kinematografie? Jednoduchá otázka, na níž však jen stěží nalezneme prostou odpověď. Mladí tvůrci se povětšinou dají zařadit do škatulky označené cinéma-verité, tedy doslovně přeloženo „film-pravda“. Hlavním cílem tvůrců bylo zachytit obyčejný život prostých lidí. Mnohdy se kvůli co největší autenticitě využívalo neherců, leč i v takovýchto případech se film držel kvalitního scénáře.
Zatímco Věra Chytilová zprostředkovávala divákům ženský pohled na svět (Strop, Pytel blech), Evald Schorm se zaměřoval na duševní krizi jedinců (Každý den odvahu). S metodou cinéma-verité zašel snad nejdále Miloš Forman. Hned jeho debut, Konkurs, je nemilosrdným záznamem dívčí sebelásky, která je ventilována v mnohdy značně žalostných výstupech na fingovaném konkurzu v divadle Semafor. Ve svých dalších filmech Černý Petr, Lásky jedné plavovlásky a zejména Hoří, má panenko dovedl tento princip k dokonalosti.
... druhý Oscar... |
Výše uvedený výčet autorů je značně kusý a navíc namátkový. Faktem zůstává, že v průběhu šedesátých let vzniklo jen minimum vyloženě špatných filmů. Silné osobnosti, které v tomto světlém místě mezi stalinskou totalitou padesátých let a normalizační šedí následujících roků tvořily, byly výjimečným úkazem. Jejich snímky se staly dosavadním vrcholem české (ale i slovenské) kinematografie.
O třicet let později…
Ke konci osmdesátých let bylo již všem jasné, že vláda komunismu nebude mít dlouhého trvání. Přišel rok 1989 a režim skutečně padl. Pocit opojení s sebou ale nesl nahořklou pachuť reality. S koncem režimu se ideologické požadavky na filmovou tvorbu a cenzurní zásahy staly minulostí, ale skončil též státní filmový monopol. Na jednu stranu omezující, na stranu druhou finančně zabezpečující. Kinematografie tak byla hozena jako neplavec do hluboké vody. Dobíhající dramaturgické plány vyslaly do světa několik svých pohrobků, o které však byl minimální zájem. Diváci dávali přednost trezorovým snímkům, tedy tvorbě Nové generace.
... skoro Oscar... |
V roce 1992 byla schválena privatizace Barrandova, který se později stal předmětem vleklých sporů. Jedinými debutanty tohoto roku jsou bratři Šimon a Michal Cabanovi a jejich snímek Don Gio. Ten je však přijat poněkud vlažně a to jak diváky, tak i kritikou a pozornost na sebe strhávají filmy tvůrců 60. let, jako je Věra Chytilová a její Dědictví aneb Kurvahošigutntag, Lepšie byť bohatý a zdravý ako chudobný a chorý Juraje Jakubiska, ale bohužel i silně nepovedený počin Martina Růžičky Trhala fialky dynamitem. Roku 1993 dochází ke zlomu. Československo se rozděluje, Barrandov je privatizován a nastupují další mladí tvůrci.
Nová „vlnka“ 90. let
.... Plyšový lev... |
V tomtéž roce přišel se svoji prvotinou Jan Hřebejk, který podle scénáře Petra Jarchovského vytvořil konečně důstojného následovníka Starců na chmelu, hudební film Šakalí léta. O něco rozporuplnější přijetí si vysloužil Petr Kotek a jeho Záhada hlavolamu.
... z Bolka se stal Boleslav... |
Kultovka jedné generace |
... třetí Oscar! |
... zase skoro Oscar... |
.... oscarová nominace... |
Nová vlna v důchodu
Ku*va se neříká... |
Pozapomenutý klenot |
Rozdíly a podobnosti
Podíváme-li se na tvorbu těchto dvou období z čistě matematického hlediska, je na první pohled jasné, že co do počtu filmů vedou 60. léta. V době od roku 1960 do 1970 vzniklo takřka 360 hraných filmů, zatímco v letech 1990 až 2000 „pouze“ necelé dvě stovky. Tato čísla tedy hrají ve prospěch Nové vlny. Sečteme-li ovšem režiséry činné v těchto dekádách, dojdeme k překvapivě podobnému číslu. Tentokrát však mírně ve prospěch 90. let (106 režisérů 60. let versus 115 režisérů 90. let)
Pomineme-li kvantitu, zapříčiněnou změnou financováním filmů po roce 1989, máme tu dvě, co do počtu, rovnocenné skupiny tvůrců. Problém tedy není ani tak v počtu autorů či filmů, ale v jejich kvalitě, obsahu a poselství.
Devadesátá léta se oproti tomu vyznačují spíše individualitou. Nezávislí jedinci si „hrají na svém písečku“ a málokdy na něj pustí někoho jiného. Výjimka potvrzuje pravidlo, a tak vznikli Samotáři Davida Ondříčka podle scénáře Petra Zelenky. V podstatě je však vzájemná spolupráce mezi autory spíše vzácností.
Dotkl jsem se scénářů, což je další věc, na které 90. léta „ztrácí body“. Dobrý film jen těžko vznikne bez dobrého scénáře. Ty ze 60. let byly mnohdy postaveny na kvalitních literárních předlohách takových autorů jako byli Bohumil Hrabal, Arnošt Lustig, Josef Škvorecký, Ladislav Fuks či Vladimír Páral. Nezřídka se stávalo, že autoři sami spolupracovali na scénáři. Jmenujme například Bohumila Hrabala, podílející ho se na všech adaptacích svých knih, Vladimíra Párala asistujícího při psaní Soukromé vichřice Hynka Bočana, Ladislava Fukse spolupracujícího na Spalovači mrtvol Juraje Herze či Arnošta Lustiga jako spoluscenáristu Transportu z ráje Zbyňka Brynycha, Démantů noci Jana Němce nebo Dity Saxové Hynka Bočana.
Viewegh není Lustig... |
Na druhou stranu, devadesátá léta vedou v práci s kamerou a hudbou. Vizuální stránka je většinou dotažena k dokonalosti. Částečně to souvisí s používáním širokoúhlého obrazu, který byl v 70. a 80. letech považován za buržoazní a reakční[1]. Po formální stránce je více využíváno jízd, steadycamů a dalších moderních prvků. Kamera je však spíše štětcem malujícím umělecká plátna a nikoliv nemilosrdným okem sledujícím realitu. Dalším problémem je mnohdy vizuální přesycenost, jak je tomu například ve filmu F.A. Brabce Kytice.
- Co s váma dělali? - Asi všechno doktore... |
Trapno jak u Formana |
S Aňou je to vždycky Jízda... |
Závěrem uvedu jednu z mála přímých vazeb na Novou vlnu, i když přesahuje rámec této práce. Debut Jana Krause Městečko z roku 2003 byl sice přijat rozporuplně, ale dostalo se mu osobního ocenění samotného Miloše Formana.[2]
V čem je tedy problém?
Máme za s sebou alespoň částečný přehled tvůrců obou dekád a porovnání jednotlivých aspektů. Nyní by měla být zodpovězena otázka nastolená na počátku této práce: co chybělo tvorbě 90. let, aby se stala „novou Novou vlnou“?
Zřejmě nejjednodušší, leč značně triviální odpovědí, by bylo konstatování, že film 90. let postrádá výrazné osobnosti. Jak tvrdí Andrej Halada, je to patrně zapříčiněno společensko-politickou situací, ve které tvůrci vyrůstali. Zatímco autoři Nové vlny za sebou měli dětství prožité ve válečné době a dospívání v temném stalinismu padesátých let, generace let devadesátých vyrůstala v šedých stojatých vodách normalizace. Chyběl jim tedy onen silný prožitek, který by ovlivnil jejich tvorbu. Přesto se několik osobitých tvůrců objevilo.
Těžkotonážní řachanda © NFA |
Ještě větší kravina, než si dovedete představit |
Obraz doby, to byla klíčová slova, kterými byla šedesátá léta mimo jiné významná. Reflexe dobových problémů a společenské situace ve filmech devadesátých let však není tak výrazná a pokusy o ní vypadají až na pár případů lehce nedotaženě. Důvody je třeba hledat ve všech výše uvedených faktorech.
Poslední rozdíl, který uvedu, je úspěch. V šedesátých letech debutovalo několik režisérů stylem „veni, vidi, vici“, tedy hned svým prvním dílem uspěli. Jmenujme jeden z neúspěšnějších a nejkvalitnějších snímků Nové vlny, Němcovy Démanty noci a Menzelův celovečerní debut Ostře sledované vlaky. V devadesátých letech je snad podle kritéria úspěšnosti možno jmenovat Jana Svěráka, jeho nominaci na Oscara za Obecnou školu a jeho získání za Kolju.
Tvůrci devadesátých let si tedy nálepku „nová Nová vlna“ patrně nezasluhují. To však neznamená, že by to období nebylo tvůrčně úspěšné. Zkrátka jen nedosáhlo na pomyslný vrchol, který nadále tvoří kinematografie 60. let. Tvůrci se sice snažili, ať už úmyslně či neúmyslně, na tento vrchol vyšplhat, ale zůstali asi ve třech čtvrtinách cesty. Nezbývá tedy než čekat, co přinese 21. století...
---
---
[1] V 60. letech několik širokoúhlých filmů vzniklo, namátkou jmenujme snímky jako Limonádový Joe aneb Koňská opera, Starci na chmelu, Kdyby tisíc klarinetů, Až přijde kocour, Světáci či Penzion pro svobodné pány.
[2] V dopise adresovaném režisérovi Forman napsal: “Milý pane Kraus, takhle jsem se už dlouho na českém filmu nepobavil. Ty lidičky jsou takoví dojemní našinci, že člověku naskakuje husí kůže. A jestli Vás budou mlátit po hlavě za to, že se podobáte těm našim filmům ze 60tých let, tak volové, protože po ohřívaný polívce husí kůže nenaskakuje. Srdečně Miloš Forman.“
---
---
Použitá literatura:
BŘEZINA, Václav (1997): Lexikon českého filmu. Praha: Cinema. 546 s.
HALADA, Andrej (1997): Český film devadesátých let. Praha: Lidové noviny. S. 114, 237 s.
HUDSKÝ, Aleš (2003): Režiséři pod vlivem… Otakar Vávra. Praha: Cinema. Č. 4/144, s. 76 – 79.
LIPŠANSKÝ, Jan (2003): Odkrýváme skryté funkce vašich disků. Praha: DiViDi. Č. 10/2003, s. 33.
SEDLÁČEK, Jaroslav (1998a): 100 let českého filmu – Horizontální vertikální řez novou vlnou (1964 – 1970) Praha: Cinema. Č. 4/84, s. 50 – 55.
SEDLÁČEK, Jaroslav (1998b): 100 let českého filmu – Století s otevřeným koncem (1990 – 1998) Praha: Cinema. Č. 7/87, s. 76 – 81.
SEDLÁČEK, Jaroslav (1998b): 100 let českého filmu – Století s otevřeným koncem (1990 – 1998) Praha: Cinema. Č. 7/87, s. 76 – 81.
Žádné komentáře:
Okomentovat