pátek 18. listopadu 2011

Hity oblíbené (nejen) Brity XLIII -
You Don't Fool Me

Dnes se ve čtyřicetileté historii skupiny Queen podíváme do té druhé poloviny, tedy do první dekády, kdy se skupina musela vypořádat s odchodem Freddieho Mercuryho. Kdyby dnešní singl byl člověk, dostal by dnes občanku. Patnáct let slaví posmrtný song, který vyšel 18. 11. 1996.

Poslední album Innuendo ještě ani nebylo na pultech a Queen už byli zpět ve studiu a nahrávali. V období od ledna do června 1991 se Mercury snažil natočit tolik písní, kolik mu jeho zdravotní stav dovolil. Měl říci Brianu Mayovi cosi ve smyslu: "Já to teď nazpívám. Až tu už nebudu, vy to doděláte." Ostatně o vzniku (prozatím) posledního alba s Mercurym  Made In Heaven, jsem tu už psal. A právě You Don't Fool Me byla jednou z písní, která vznikla v tomto období. Ačkoliv to také nemusí být pravda, neboť některé zdroje hovoří o tom, že demo této skladby vzniklo v rámci nahrávání disko-funk alba  Hot Space v roce 1981. Uvážíme-li taneční náladu skladby (a to co se s ní dělo následně), mohla by to být pravda. Ať už šlo o nahrávku z roku 1981 nebo 1991, museli ji zbylí členové Queen (tenkrát ještě s Johnem Deaconem) dávat dohromady kousek po kousku. Hlavní impulz vzešel od producenta Davida Richardse, který s nápadem vytvořit z kousků textu komplexní píseň, přišel jako první. Vzniklá skladba pak skutečně připomíná Hot Space, neboť je celá vystavěna okolo basové kytary a kláves, což nebylo pro Queen tak obvyklé.

Singl se těšil po určitou dobu solidnímu úspěchu - vyšplhal se na 17. místo britské hitparády, v níž setrval po čtyři týdny. Vzhledem k tanečnímu charakteru nepřekvapí, že byl singl nejúspěšnější v Itálii. 
Dnešní příspěvek se bude muset obejít bez obligátní B-strany. Nejen, že CD druhou stranu (většinou) nemají, ale na tomto singlu prakticky nebyla jiná skladba. Vedle singlové verze (ta měla cca 3:54) vyšla i albová verze (5:25) a dalších asi třináct verzí, mixů a remixů této skladby (délkou se pohybující od 3:15 do 10:18).
Videoklip You Don't Fool Me (lepší verzi najdete zde, ta však nelze přehrávat na jiných webech...) reflektoval fakt, že se píseň stala klubovým hitem. Krátký film Marka Szaszyho byl natočený pro Made In Heaven: The Films, na němž byly krátké filmy doprovozeny hudbou Queen. A nebo naopak, jak chcete.

A co ty remixy? Inu, je jich více než dost. Na italském a francouzském vydání singlu byl obsažen
BS Project Remix, jehož autoři byli M. Marcolin a Bob Salton. Ať hledám jak hledám, video ani audio nenalézám, a tak jen informace, že hlavním rozdílem bylo kromě ještě tanečnějšího rytmu více piána a několik dalších nástrojů. 

Pak tu máme tři taneční remixy od Dancing Divaz, z nichž dva vyšly také v Británii - Dancing Divaz Club Mix, začínající kytarou (nikoliv však Brianouvou) a Dancing Divaz Rhythm Mix, podobající se té předchozí (vyjma kytarového intra). Třetí varianta vyšla v Itálii - Dancing Divaz Instrumental club mix a není ničím jiným, než instrumentální verzí prvně zmíněné skladby.

A mixovalo se nejen v Evropě, ale i zámoří. O další čtyři remixy se postaral 
Freddy Bastone, producent a DJ a newyorského Bronxu (spáchal například i poměrně zdařilý remix Seven Seas of Rhye). Z jeho dílny vzešly Freddy's Revenge Dub, v němž si vystačil pouze se zkreslenou větou "You Don't Fool Me" a Mercuryho vokální improvizací z Wembley; Freddy's Club Mix, která je obohacena o více prvků originálu, čemuž se ještě více přiblížila Queen for a Day mix. Poslední Queen Forever Megamix vyšla pouze na dvanáctipalcovém oranžovém vinylu a podle dostupných informací (bohužel jsem ji neslyšel) neobsahuje původní text, ale úryvky ze skladeb jako Under PressureSomebody To Love a The Prophet's Song.

Čtvrtá verze, respektive čtvrtí "remixátoři" byli Rolf Ellmer a Markus Löffel, vystupující v elektronicko-tanečním německém uskupení Jam & Spoon. Jejich Sexy Club Mix patří mezi nejdelší a dá se říci, že i nejotravnější remixy skladby You Don't Fool Me. Zatímco předešlé verze mě svým způsobem i baví, tuhle moc nedávám.

A nakonec tu máme hudebního producenta Davida Richardse, faktického iniciátora vytvoření finální skladby. Rodilý Švýcar pracoval s Queen již na studiových albech A Kind Of Magic (1986), The Miracle (1989) a Innuendo (1991), produkoval některá sólová alba Freddieho Mercuryho, Rogera Taylora a Briana Maye a v Mountains Studios v Montreux spolupracoval i s Davidem Bowiem nebo Iggy Popem. Z jeho ruky vzešla jednak 
Dub Dance Single Mix, která je de facto singlovou verzí obohacenou o perkuse a The Late Mix, do níž také přidal perkuse, Freddieho vokální improvizace a místy dal větší prostor zpěvu Rogera Taylora. A tímto, dle mého nejzdařilejším, remixem se dnes loučím.

Žádné komentáře: