sobota 24. listopadu 2018

Freddie Mercury: Žít do sedmdesáti by byla nuda

Freddie Mercury
15. 2. 1991
Nechci s tebou spát. Nepotřebuji ani vášeň. Nechci bouřlivé aféry, abych cítil, že můj život někam míří. Všechno co potřebuji, je péče a pohodlí, abych věděl, že má žena mi dává sladkou mateřskou lásku. Už dlouho jsem šel po téhle osamělé cestě. Mám už dost těch starých her. Jsem světák a říkají, že jsem silný. Ale mé srdce je těžké a naděje je pryč. Tam ve městě, v tom chladném světě venku, nehledám soucit, ale bezpečný úkryt. Mami, prosím, vezmi mě zpátky... Nechci dělat rozruch, ale ty mi můžeš dát všechnu lásku, po které prahnu. Nemůžu si ji ale vzít, uvidíš-li mě plakat. Toužím po klidu, než zemřu. Vše co chci, je vědět, že tu jsi a že mi dáš všechnu svoji mateřskou lásku. Bolí mě tělo, ale nemohu spát. Mé sny jsou jediná společnost, která mi zbyla. Cítím se jako zapadající slunce. Vracím se domů, za svou sladkou mateřskou láskou...

Psal se rok 1981. Queen zažívali skvělé časy. Koncem předešlého roku vydali album Flash Gordon, začátkem roku se vypravili na krátkou šňůru koncertů po Japonsku, aby následně dobyli Jižní Ameriku - Argentinu, Brazílii, Venezuelu a Mexiko. Roger Taylor vydal své první sólové album, Brian May se stal podruhé otcem, v Montrealu vznikl jejich první film (v roce 2007 vydaný ve skvělé kvalitě na Blu-Ray disku) a v neposlední řadě vydali výběrové album Greatest Hits, které se stalo nejlépe prodávaným albem v britské historii a v žebříčcích se udrželo bezmála 500 týdnů (což je víc než 9,5 roku!). Freddie Mercury si v té době užíval plnými doušky života v rámci sílící gay scény. Ať už to bylo v Mnichově nebo New Yorku, vrhal se do všeho po hlavě.

Freddie Mercury
23. 11. 1983
5. června 1981 vyšel článek amerického lékaře Michaela Gottlieba s názvem Pneumocystová pneumonie, kde popsal onemocnění, které se projevilo vzácnou formou zápalu plic u pěti amerických homosexuálů. Koncem roku bylo nemocných 200. V srpnu 1982 dostala nemoc jméno - syndrom získaného selhání imunity, tedy Acquired Immune Deficiency Syndrome. Jednoduše - AIDS. Američtí a francouzští vědci nezávisle na sobě objevili roku 1983 vir, který nemoc patrně způsobuje. Později byl pojmenován "virus imunitní nedostatečnosti", Human Immunodeficiency VirusHIV... Téhož roku se v newyorském gay klubu Heaven potkali "profesor popu" Paul Gambaccini a Freddie. Gambaccini se jej zeptal, zda ve světle té nové nemoci změnil své chování. Freddie jen teatrálně rozhodil ruce a řekl: "Drahoušku, můj postoj je srát na to! Dělám cokoliv s kýmkoliv." K září roku 1983 v USA na nemoc zemřelo již 900 lidí.
Freddie Mercury
13. 7. 1985
13. července 1985 se Queen předvedli v tom nejlepším světle - vystoupili na akci Live Aid, kterou zcela opanovali. Freddie Mercury, i přes zákaz lékaře a zánět hrtanu (!), předvedl bezpochyby svůj životní výkon. Již tehdy bylo všem přítomným zřejmé, že Queen si ukradli show pro sebe. Jejich vystoupení je považováno za vůbec nejlepší rockové vystoupení všech dob (dokonce i před Jimem Hendrixem a Sex Pistols). Osmdesát jedna dní po jejich triumfu umírá na AIDS americký herecký idol 50. a 60. let Rock Hudson.

Queen, navnaděni úspěchem ve Wembley, se vrhli do natáčení dalšího alba. Po A Kind Of Magic následovalo jejich největší turné Magic Tour, odehrané výhradně na stadionech. Šestadvacet koncertů, včetně dvou zcela vyprodaných v londýnském Wembley a prvního stadionového vystoupení za železnou oponou, v pro nás nedaleké Budapešti. Turné se uzavřelo 9. srpna 1986 v 
Knebworth Park nedaleko Stevenage. Bylo to poslední turné Queen. Tehdy bezmála čtyřicetiletý Mercury se loučil z pódia tak, jak to uměl jenom on - okázale a teatrálně - v dlouhém hermelínu a s královskou korunou na hlavě. Tušil už tehdy, že to jsou jeho poslední koncerty? Podle jeho dlouholetého partnera Jima Huttona byl diagnostikován jako HIV pozitivní až po Velikonocích 1987, roku, kdy umírá na AIDS první člověk v Československu. Tehdy také natočil před kamerou poslední interview. Je na něm po letech opět bez kníru a viditelně silnější než dříve. Na radu lékařů přibral, aby jeho tělo mohlo o něco déle vzdorovat nemoci. Ta se již projevovala mimo jiné lézí na jeho tváři...
Svůj stav před okolím tajil. Dozvěděli se to jenom jeho nejbližší. Jedním z nich byl i manažer kapely Jim Beach, kterého však zapřisáhl, aby mlčel i před kapelou. Nakonec však musel s pravdou ven. "Asi víte, jakou nemocí trpím. Dál o tom nechci mluvit. Chci dělat muziku, dokud nezaklepu bačkorama." A jak řekl, tak udělal. V roce 1988 vydal své opus magnum, sólové album Barcelona a v červnu následujícího roku vyšlo album Queen The Miracle. Při vystoupení v Barceloně již kryla jeho tvář silná vrstva make-upu. Když se 18. února 1990 udílely hudební ceny Brit Awards, byli Queen oceněni za mimořádný přínos britské hudbě. Tehdy vystoupil Freddie Mercury na veřejnosti naposledy. Řekl jen: "Díky, dobrou noc."
Dohady a klepy okolo jeho vzhledu, dotírající bulvár (kterému se to snažili oplatit písní Scandal), to vše vedlo k tomu, že se Queen uchýlili do klidu švýcarského Montreux, kde kromě výše uvedených alb vznikalo i následující Innuendo a materiál, který se dostal až na posmrtné album Made In Heaven. Mezi ně patřila i skladba Mother Love, kterou jsem dnešní příspěvek uvedl. Freddie byl tehdy již natolik zesláblý, že nahrával s velkými pauzami. Každá sloka se jela třikrát a pak se šlo na další. Když mělo dojít na tu poslední, řekl: "Už se na to necítím. Půjdu si odpočinout a pak to nahrajeme." Do studia se však již nikdy nevrátil... Poslední sloku pak nazpíval Brian May. Přestože byl Mercuryho zdravotní stav v době nahrávání více než špatný, dokázal ze sebe dostat maximum. Kopl do sebe pár vodek a šel na to. Při poslechu zmíněné písně pak běhá mráz po zádech...
Poté se uchýlil do svého londýnského domu, který kdysi s takovou láskou a nadšením zařizoval, ale který se teď stal jeho vězením. Reportéři slídili doslova za okny. Strkali fotoaparáty do kufrů přijíždějících aut, aby zjistili, zda jsou v nich léky. Kapela kolem něj již dříve postavila hradbu lží. "Freddie je v pohodě, včera byl v tělocvičně." Mlžili a lhali, aby jej ušetřili a uchránili před všetečným okolím. Byli jedni z mála, které si Freddie ponechal ve svém okolí. Mnohé v posledních letech zapudil, aby byl obklopen skutečně jen těmi nejbližšími. Od září 1991 se mu výrazně zhoršil zrak. Kvůli ráně na noze (ulcerovaný Kaposiho sarkom) špatně chodil. Počátkem listopadu se rozhodl přestat brát veškeré léky, vyjma těch proti bolesti. Poslední týdny svého života trávil většinou v posteli a oknem sledoval zahradu. Během listopadu jej navštívili rodiče, sestra Kash, Elton John... a pravidelně doktor Gordon Atkinson. Až 23. listopadu 1991 vydala Roxy Meadeová, tisková mluvčí Queen, prohlášení, v němž Freddie přiznal, že trpí AIDS. V té době již stěží vnímal okolí. Následující den upadl do bezvědomí. Doktor Atkinson ujistil přítomné - v té době to byli zejména Joe Fanelli, bývalý milenec a současný přítel a kuchař Jim Hutton, poslední Freddieho partner a Peter Freestone, osobní asistent - že tento stav může trvat i několik dní, ale nemusí znamenat konec. Odpoledne dorazil hudebník a blízký přítel Dave Clark. Když Joe Fanelli vyprovázel doktora, přiběhl Clark s tím, že Freddie potřebuje pomoci dojít na záchod. Když Freestone a Hutton vešli do pokoje, postel už byla mokrá. "Měli bychom vyměnit prostěradlo," řekl Freestone a Hutton, ve snaze odlehčit situaci dodal "To bychom měli, nebo se strašně nasere, až se zase probudí." Zatímco Freestone měnil prostěradlo, Hutton převlékal Freddieho.

Freddie Mercury
30. 5. 1991
V té době šel na návštěvu Roger Taylor. Od Garden Lodge byl vzdálen nějakých tři sta metrů, když mu zazvonil telefon. Na druhé straně byl Peter Freestone. "Už nemusíš chodit. Umřel." Byl nedělní podvečer, 24. listopadu 1991. V srdcích všech blízkých zavládl smutek smíšený s úlevou. Freddie již nemusel trpět, byl navždy pryč. Zemřel v roce, kdy počet nakažených virem HIV či nemocných AIDS překročil deset milionů. Tak, jako mnoho nemocných, zemřel předčasně. A v paměti mnohých vytanul jeden z jeho výroků: "Nečekám až zestárnu. Co bude dál, to mě opravdu nezajímá. Žít do sedmdesáti by byla nuda."

Nuda byla totiž jedna z věcí, kterou Freddie nesnášel. A rozloučit se s ním tradičním (nebo zoroastrovským) pohřbem by byla asi také nuda. Na dalším udílení Brit Awards, v únoru 1992, oznámili Brian May a Roger Taylor plánovaný vzpomínkový koncert. Aniž byl známý jediný účinkující, byly l
ístky vyprodány během třech hodin. Za dva měsíce, 20. dubna, sledoval plný stadion ve Wembley "dvojdílný" koncert. V jeho první půli vystoupili (před)kapely jako Metallica, Extreme, Def Leppard nebo Guns N' Roses. Když se setmělo, přišli na pódium zbylí členové Queen a k nim se připojovali hosté - Slash, Roger Daltrey, Tony Iommi, Zucchero, James Hetfield, Robert Plant, Paul Young, Seal, Lisa Stansfield, David Bowie, Annie Lennox, George Michael, Elton John, Axl Rose, Liza Minnelli či Mott the Hoople, kterým kdysi dělali Queen předkapelu. Ač se všichni zpěváci snažili, seč jim hlasy stačily, bylo zřejmé, že Freddie byl jen jeden. Vzpomeňme si proto na něj záznamem tohoto nezapomenutelného koncertu. Není tu s námi už dvacet sedm let...


Pozn.: Text je lehce upravenou a o funkční odkazy doplněnou verzí textu z roku 2011...

31 komentářů:

Ara řekl(a)...

Díky za skvělý článek. Už jsem jich u příležitosti tohoto výročí četla celkem dost, ale tohle je první, které je udělané vážně kvalitně. Díky.

Luděk H. Havel řekl(a)...

Já děkuji za chválu. Snažil jsem se;)

Anonymní řekl(a)...

opravdu opravdu správně napsané :) líbil se mi tento článek (jako Queen-fanouškovi) velice moc :)

Anonymní řekl(a)...

Moc krásný článek. Dlouho jsem nečetla něco tak dobře napsaného. Děkuji! Saša J.

Luděk H. Havel řekl(a)...

Už od začátku roku, když jsem se rozhodl psát tu letos o Queen, jsem se tohoto dne docela bál, protože jsem nevěděl, co napsat. Ale soudě dle reakcí se zadařilo. Děkuji ;)

Anonymní řekl(a)...

Mne osobne sa nechce veriť,že Freddiemu bol HIV/AIDS diagnostikovaný v roku 1987. Počas toho roku vystupoval s Montserrat Caballé na Ibize, o rok neskôr-1988- v Barcelone, a vraj sa počas 1988-eho objavil ešte na pódiu aj v muzikáli The Time...Na zvukovo-obrazových záznamoch z Ibizy aj Barcelony vyzerá skvele...Vychádzajúc z uvedeného, domnievam sa, že v 1988-om bol na tom zdravotne ešte dobre...Podľa mňa sa to uňho prejavilo počas 1989-ho, prípadne počas 1990-ho roku.

Luděk H. Havel řekl(a)...

Vycházím z toho, co je mi známo - turné v roce 1986 bylo poslední údajně i kvůli tomu, že muzikanti museli před každým novým turné absolvovat kompletní lékařskou prohlídku (jistá logika v tom je - na nich to celé stojí a patrně na tom měly podíl i požadavky pojišťoven). Další věc je to interview z roku 1987 - silnější Freddie s lézí na tváři. A vystoupení v roce 1988 proběhlo již na playback, neboť nebyl v kondici, aby mohl zpívat naživo (o tom, že mu postupně slábl hlas se zmínil i Roger Taylor v tom posledním dokumentu).

Anonymní řekl(a)...

Velmi pekne napisany clanok. Som odmalicka velky fanusik Queen, a sice nie vsetky ich skladby sa mi pacia, no posledne dva ich pociny (Innuendo a Made In Heaven) pokladam za to najlepsie v najlepsom co kedy vzniklo.

Luděk H. Havel řekl(a)...

Opět musím poděkovat. Já sám jsem se k hudbě Queen dostal právě přes album Innuendo a mám skoro pocit, že kdyby mi tehdy "padlo do ucha" jejich jiné album, bylo by všechno možná jinak. Z Innuenda čiší neuvěřitelná síla a epičnost a do dnes patří k mým nejoblíbenějším albům vůbec.

Anonymní řekl(a)...

Ahoj...

Děkuji moc za velké množství informací, které jsem nasbírala čtením tvých článků. Nevím, zda se psaním živíš, ale každopádně bys měl. Skvěle se to čte, je to přehledné a zapamatovatelné. Hudba Queen mě oslovila až teď, s příchodem "rozumu" a přehodnocení priorit v životě. Když Freddie zemřel, bylo mi 8 let. O to víc mě to zasáhlo.
A to takovým způsobem, že jsem se rozhodla udělat si několikadenní výlet do Londýna, navštívit Mary Austin, tedy jen symbolicky za zdí, zanechat tam nějaký ten vzkaz a mrknout na pár dalších památek, co jsem měla v plánu už dříve.
V té souvislosti bych se tě jako zasvěcenějšího chtěla zeptat.. Nevím, zda to bylo v tvých článcích, ale utkvělo mi v hlavě že by snad někde v Londýně měl být obchod se suvenýry Queen. Byla bych moc ráda, kdybys věděl kde a mohl mi pomoct. Děkuji! :) za články, i za případnou radu.....

Unknown řekl(a)...

Ďakujem za nádherný článok o Freddiem. Zaujíala by ma odpoveď na ten obchod so suvenírmi Queenu. Ďakujem-Libuša.

Luděk H. Havel řekl(a)...

Já taky děkuji. Nejsem si jistý, že by existoval nějaký obchod týkající se jen Queen (tuším, že jeden byl v rámci výstavy), ale já osobně navštívil tento https://www.itsonlyrocknrolllondon.co.uk/

Krojc řekl(a)...

Děkuji za skvělý článek

Luděk H. Havel řekl(a)...

Já děkuji všem čtenářům.

princezna veronika44blog.com řekl(a)...

MTR´´´´´´´´´´´´´´´´´´´´´´´´´´´´´´´´´´´´´´´´´´´´´´´´´´´´11

Unknown řekl(a)...

Odkud jste čerpal tu informaci, že Freddieho převlékal Jim Hutton a měl u toho navíc ty sprosté poznámky ? Peter Freestone ve své knize píše, že u něj byli s Joem a všimli si, że už nedýchá.

Unknown řekl(a)...

A popravdě řečeno, nevím, proč nás Freddieho nejbližší přátelé musí informovat o takové podrobnosti. Komu z nás by se líbilo, kdyby o nás někdo po naší smrti psal podobné zprávy ? Nemá to mic společného s tim, jaký Freddie byl, protože v tu chvíli uz tam Freddie nejspíš ani nebyl...

Luděk H. Havel řekl(a)...

Milý anonyme, děkuji za zprávu, škoda, že nevím, komu odpovídám. Popravdě jsem to nyní nenašel, ale rozhodně jsem to někde četl - je možné, že v knize Jima Huttona (jejíž digitální kopii teď nemůžu najít), ale rozhodně to není nic, co bych si vymyslel. Nepřijde mi to jako sprostá poznámka, ale jako ulevení si v situaci, která musela být pro všechny strašlivě těžká a náročná. Neidealizuji si Mercuryho (a ani jeho mluvu), takže si neidealizuji ani jeho okolí. Pochopitelně to, co jsem napsal, je jedna z (mnoha) verzí. Jak to bylo skutečně, ví jen ti, kteří tam byli...

Anonymní řekl(a)...

Je to moc hezky napsané, ať už je to pravda nebo ne...děkuji Ivana.

Anonymní řekl(a)...

Ahoj, i já se přidávám s díky k tomuto článku, moc pěkně napsané.
Co se týče posledních okamžiků Freddiho života, je to čerpané z knihy Jima Huttona a mně osobně moc pomohlo to, vědět, že odešel v pokoji v kruho lidí co měl rád, jak uvádí Jim ve své knize " zářil" At už to bylo jakkoli, důležité je, že v nás co ho máme rádi, stále žije <3
P.S. Tímto prosím o seznam knih, publikací, dokumentů co jsou vydány v Českém jazyce, moc jsem toho nenašla a překládat anglické články je dost zdlouhavé...s pozdravem Jana

Unknown řekl(a)...

Děkuji za skvělý článek

Luděk H. Havel řekl(a)...

Ad Jana z 17. února 2019 14:08 // Omlouvám se za opožděnou reakci, ale dostal jsem se k blogu až nyní. Tak tedy stručně:

Rick Sky (1992): Život Freddie Mercuryho - The show must go on
Mick St. Michael (1992): Jejich vlastními slovy - Queen
Jacky Gunn, Jim Jenkins (1993): Queen: Jak to začalo
Ken Dean (1993): Queen - Nový obrazový dokument
Lesley-Ann Jones (2006 a 2019): Freddie Mercury: Bohémská rapsodie jednoho života
Laura Jackson (2006): Brian May – Biografie
Greg Brooks (2008): Queen Live - Koncertní dokument
Mike Dawson (2009): Freddie a já
Peter Freestone, David Evans (2010): Freddie Mercury
Phil Sutcliffe (2010): Queen - největší ilustrovaná historie králů rocku
Selim Rauer (2011): Freddie Mercury
Peter Hince (2011): Queen - neznámá historie
Harry Doherty (2011): Legenda Queen - 40 let skupiny
Laura Jackson (2013): Freddie Mercury - The King of Queen
Mariam Ahund (2015): Freddie Mercury - Utajený život
Peter Freestone (2016): Královská kuchařka Freddieho Mercuryho
Brian May (2017): QUEEN ve 3D
Hugh Fielder (2018): QUEEN - Rapsodie
Owen Williams (2019): Bohemian Rhapsody - Oficiální kniha k filmu

Unknown řekl(a)...

Dobrý večer,nebo spíš už brzké ráno.Chci moc poděkovat za přehledný a srozumitelný článek.Jsem moc ráda,že existují lidé,kteří jsou citliví a umí psát věci od srdce.Jen se vás zeptám,to se celý seznam knih,které tu jsou,dá sehnat v češtině? Moc děkuju a těším se na další články,Jana.

Luděk H. Havel řekl(a)...

Velice děkuji za krásná slova, moc mě potěšila. A co se seznamu knih týče, je to - dle mého skromného názoru - kompletní výčet, i když je zřejmé, že ve vlně po filmu se dočkáme dalších knih. Třeba ta od Jima Huttona by si český překlad jistě zasloužila. Krom těchto mám doma ještě pár knih v angličtině, ale jde o starší verzi knihy Laury Jackson a pak o úžasnou knihu Micka Rocka: Classic Queen, která mapuje počátky Queen v 70. letech skrz objektiv autora ikonického obalu alba Queen II.

Linda řekl(a)...
Tento komentář byl odstraněn autorem.
Lukas řekl(a)...

Bomba, jen bych vytkl jednu vec. Je to moc kratke, jeste bych si pocetl. Super a diky

Iva řekl(a)...

Nejlepší článek, který jsem o F. M. četla. Fredddie před smrtí upadl do kómatu a nemyslím si, že by se z něj probral a chtěl si dojít na toaletu, jak měl Dave Clark uvést. Zajímalo by mne, jaké oblečení mu bylo na poslední cestu vybráno - Peter Freestone to v knize nezmínil a ani jinde jsem na to nenarazila.

Luděk H. Havel řekl(a)...

Ivo, moc Vám děkuji za slova chvály. Ano, také si nemyslím, že by byl Freddie těsně před smrtí při vědomí, ale je to zkrátka jedna z verzí...

Co se týče oblečení, předpokládám, že šlo o šaty z bílé bavlny, tak, jak je zvykem při párských pohřebních rituálech. Tedy předpokládám tak podle toho, že poslední rozloučení bylo dle zoroastrických zvyků...

Iva řekl(a)...

Děkuji za reakci, Luďku. Nejspíše ano, šlo o předepsaný oděv daný náboženstvím. Přemýšlela jsem, kde by asi tak mohl být pochován. Došla jsem k závěru, že Mary Austin může být jen zástěrka /byl to přeci "Great Pretender" :-)/. Pochybuji že by si nepřál, aby jeho rodiče nevěděli, kde je pochován - oni by jistě jeho přání respektovali a veřejnosti nic nesdělili a ani jeho sestra. Mary není nesmrtelná a že by si vybral místo posledního odpočinku s vědomím, že tam bude někde navždy sám...se mi nechce věřit. Myslím si, že je to prosté...je se svými rodičemi (u těch také není známo místo, kde spočívají).

Anonymní řekl(a)...

Vždy ho budu ovdivovat a milovat ,nikdy nezapomenu.Nekde v nitru cítím že to byl veliký člověk.Nekdy u jeho hudby mi tečou slzy, někdy rozehřívá v srdci zvláštní pocit klidu a pohody.Cest jeho památce

Pabloz řekl(a)...

Dobry den,dovolim si oponovat s datumy Freddieho nakažení a byvoje nemoci. nakazil se počátkem 80let. Nekdy v roce 1984 zacal mít první problemy, zanety hrtanu, prujmy, horecky.Začal tušit ue neco není v pořádku,ale měl strach jit na testy. Dokazuje to rozhovor s Barbarou Valentyne,ktera uvedla že když se v roce 1984 pořezal, tak na ni řval, at se k nemu nepriblizuje. v roce 1985 uz byl na testech,ktere ale byly negativni,protoze to tenkrat neumelk ještě dobře urcit. Ale sam Freddie citil ze uz mu sil ubyva a ze neni v pořádku. Navic se pridaly první léze, viz koncert Live Aid, coz byla značka projevu AIDS.Kdyz pak v roce 1986 byl znovu na testech, ktere uz byly pozitivní. Proto take prohlásil ze MAGIC bude jeho poslední turné. Pabloz