sobota 12. listopadu 2011

Hity oblíbené (nejen) Brity XLI -
Somebody to Love

Pětatřicátiny jsme tu už letos sice měly, ale při vší úctě... Dnešní oslavenec je něco speciálního. Možná o něco více zářivější nebo známější. Půlkulaté narozeniny dnes slaví skladba, která se stala předmětem nejen několika cover verzí, ale s železnou pravidelností zaznívá i v mnohých talentových soutěžích. A je třeba říci, že si na ni zpěváci často vylámou zuby...

Britské vydání
www.queenvinyls.com
Psal se rok 1976 a Queen v průběhu června až listopadu nahrávali svoje již páté album A Day At The Races. Stejně jako v případě třetího, kritiky obecně nejoceňovanějšího A Night At The Opera, byl jeho název inspirován filmem bratrů Marxů. Ač jsi sou obě alba dost podobná (od přebalu po hudební pestrost), což se stalo terčem kritiky, vznikala ve zcela odlišných podmínkách a náladě. Zatímco čtvrté album bylo "buď a nebo", při pátém byli již pány svého času. Předešlé album A Night At The Opera bylo příslovečnou sázkou do loterie. Z prvních alb díky smlouvě s bratry Sheffieldovými neviděli skoro ani penny. Vydali tři alba, jezdili na turné po světě, ale peníze nikde. Management se zlobil na Rogera Taylora, že příliš často láme paličky, přičemž oni na nové nemají. A sami jezdili v Rolls-Roycu. Někde byla chyba. A z těchto problémů jim pomohl John Reid, manažer Eltona Johna, který je vyvázal ze smluv a dal jim za úkol napsat to nejlepší album. Nejen chudá, ale i zadlužená kapela nahrála v sedmi různých studiích jedno z nejuznávanějších alb rockové historie, čímž si zachránili kariéru. Následující album tak vznikalo v době, kdy kapela už nemusela řešit finanční problémy.

Obě alba jsou si svým způsobem skutečně velmi blízká. To, co byla na
A Night At The Opera legendární Bohemian Rhapsody, to byla pro A Day At The Races skladba Somebody To Love, Mercuryho výlet do vod bělošského gospelu. Sám Freddie Mercury ji považoval za kvalitnější skladbu a svým způsobem měl pravdu, neboť Bohemian Rhapsody vznikla spojením několika písní, zatímco Somebody To Love  je mnohem kompaktnější skladba. Inspirován  Arethou Franklin a zkušenostmi s vícestopým nahráváním, napsal Mercury skladbu kde opět skvěly využil unikátní kombinaci třech hlasů - svého pronikavého hlasu, chraplavého ječáku Rogera Taylora a vřelého hlasu Briana Maye - a jedním overdubem za druhým nahráli několik vrstev sborového zpěvu.

Hyde Park, 18. 9. 1976
www.queenconcerts.com
Singl Somebody To Love vyšel 12. 11. 1976 a v Británii vyletěl na druhou příčku hitparád (na prvním místě trůnilo If You Leave Me Now skupiny Chigago), v nichž se udržel následujících devět týdnů. V Americe vystoupal pouze na místo třinácté, ale za to se v hitparádě držel celých patnáct týdnů. Je sice pravda, že při živých vystoupeních si Mercury upravoval svůj part, který je ve studiové nahrávce ohromující, ale i tak šlo o vynikající pěvecký výkon. Doprovodný videoklip v režii Bruce Gowerse nahlédl do studií ve Wessexu (těch samých, kde později vznikly hity We Are The Champions a We Will Rock You a kde kapelu otravoval zhulený Sid Vicious). Exteriérové záběry vznikaly na jejich "večírku u Serpentine", jak se jmenuje jezero v londýnském Hyde Parku, kam přišlo něco mezi 150 až 200 tisíci diváky. Organizátorem koncertu byl Richard Branson, jehož osobní asistentka Dominique Beyrand padla do oka Rogeru Taylorovi a později se stala jeho první manželkou.
Singl měl celkem tři různé B-strany. Tou první byla Mayova hutná píseň White Man, která patří k vůbec těm nejtvrdším kouskům z tvůrčí díly Queen. Úvodní rif odvolává na jejich první desky a celková nálada písně je neobvykle rázná - ostatně i její náplň - de facto obžaloba bílého muže utlačujícího původní obyvatelstvo Ameriky. Druhou variantou B-strany byla taktéž Mayova skladba Long Away, kterou nejen složil, ale také nazpíval a vzal pro ní do ruky jinou kytaru, než své tradiční červené sladké dřevo - Burns Double Six, tedy dvanáctistrunnou elektrickou kytaru. Hlavní důvod byla snaha přiblížit se zvuku Johna Lennona, ale s jeho obvyklou kytarou Rickenbacker se Brian nesžil. Vznikla tak půvabná skladba, která lehce připomíná skladbu '39 z předešlého alba. A třetí variantou (vzhledem k tomu, že šlo o CD z roku 1988, nelze mluvit o B-straně) byla opět Mayova skladba Tie Your Mother Down.

Na začátku jsem se zmínil o vylamování zubů zpěváků, kteří se o Somebody To Love pokusili. Abych zachoval často užívaná klišé - bez ztráty kytičky se jako jeden z mála s písní popral George Michael, který s ní vystoupil na vzpomínkovém koncertu ve Wembley roku 1992 a vytvořil tak patrně vrcholný okamžik celé akce...


K poměrně zdařilým cover verzím se řadí i verze z Glee...


Když jsme u seriálů, dovolím si uzavřít dnešní příspěvek filmovými předělávkami. A začnu novější - z roku 2006 - animovaným hudebním filmem Happy Feet o tučňákovi, který neumí zpívat. To se naštěstí netýkalo  Brittany Murphy, která se s písní popasovala navýsost dobře. Nedávno jsem měl sen, v němž jsem viděl v nebi Freddieho a Brittany, jak si spolu zpívají právě Somebody To Love. To by byl myslím solidní duet...

O dva roky dříve byl uveden do kin pohádkový příběh Zakletá Ella, jehož titulní hrdinka dostala do vínku poslušnost. Což o to, poslouchat se musí, ale když to funguje tak, že musíte udělat cokoliv, co vám vaše okolí přikáže, není divu, že se rozhodne vyhledat sudičku a zbavit se tohoto "daru". Po cestě zavítá i do krajiny obrů, kteří ji během večera řeknou "Zpívej" a tak Ella v podání půvabné Anne Hathaway zpívá...


P.S. Myslíte si, že to nic není? Tak si to zkuste...


Žádné komentáře: