sobota 19. listopadu 2011

Trojrozměrný Hobit

Angus Ward vítá v dokumento o 3D
Peter Jackson v nedávných dnech uvedl na blogu filmu Hobit již čtvrtý videoblog, v němž nám dovolil nahlédnout na natáčení filmů Hobit (nenechte se plést tím dlouhým ů - pokud to ještě nevíte, Hobit bude mít dva díly, ale o tom jsem tu už letos psal). Co se z tohoto bezmála jedenáctiminutového dokumentu dozvíme? Hlavním tématem je 3D...

Jste už trochu otrávení tím, jak vše musí být ve 3D, vše musí být "3D podívaná"? Nevím, možná se pletu, ale zdá se mi, že 3D šílenství začíná poněkud opadat. Takže proč se Peter Jackson rozhodl točit
Hobita ve 3D? Hned v úvodu diváky přesvědčuje, že je to jeho splněný sen a kdyby to bylo možné, točil by ve 3D i Pána prstenů. Jako důkaz dodá trojrozměrné fotografie z natáčení, které by se časem snad mohly objevit na Blu-Ray vydání (cože, další vydání?).
3D foto z natáčení Pána prstenů
Takže jak to vypadá se 3D v případě Hobita? Jackson se dušuje, že v této době už není nijak složité či omezující natáčet ve 3D. Natáčí se stejným tempem jako ve 2D. Hlavním trumfem mu je kamera RED Epic. Tedy trumf... trumfy, neboť natáčení Hobita probíhá se 48 kamerami (přičemž cena jedné - tedy pouze těla kamery - je bezmála 40 tisíc $).
Peter Jackson a jedna z kamer RED Epic (konkrétně Ronald)
Počet si ale musíme vydělit dvěma, neboť na záběr ve 3D jsou třeba dvě kamery. Aby objektivy co nejpřesněji kopírovaly vzdálenost lidských očí, natáčí se přes zrcadlo. Díky tomu se mohou objektivy i překrývat a kopírovat tak pohyb očí, které se na něco zaměřují (znáte to - sledujte prst při natažené paži a potom ho přibližujte k obličeji - vaše oči se budou zaměřovat stále na něj - a všimněte si, co dělá okolní prostor).
Dvě kamery po 40 tisících, objektivy, zrcadla... Takový malý skromný filmeček...
A protože jsou kamery RED Epic digitální, mohou si filmaři hned prohlédnout vzniklé záběry. A zdá se, že budou stát za to. Kameramani mají k dispozici kamery na jeřábech, na rameno, na steadicamu, na vozících... Humorné je, že každá kamera má své jméno. Některé po členech Jacksonovy rodiny - po jeho dědečkovi Walterovi, strýci Rolandovi, otci Billovi, babičce jeho ženy Emilly; ale jsou tam i John, Paul, George a Ringo. Ti s Jacksonem v ale přízni nejsou.
Kamery, samý kamery!
Gareth Daley, vedoucí 3D kamer, dodává, že se nenatáčí na film, ale na paměťové karty - konkrétně jde o SSD karty (tedy přesněji pevné "Solid State Disk", hardisky bez pohyblivých součástí, jaké můžete najít například v některých netboocích) s kapacitou 128GB (jeden vás vyjde na solidních 1.800 $).
Tohle šoupnu sem a jde se točit.
A na ně se pak natáčí v rozlišení 5K. Pokud nevíte, co zkratka znamená, jde o rozlišení 5120 × 2700 pixelů. Pyšníte-li se doma Full HD televizí, vězte, že ta má ubohých 1920 x 1080 pixelů (a to si představte, že novější typy kamery RED Epic zvládají i 28K, tedy 28000 × 9334 pixelů).
Gareth Daley demonstruje rozdíl mezi 5K a Full HD
Co je však ještě důležitější a pro přetrvání systému 3D patrně klíčové, je framerate, tedy snímková frekvence nebo též snímková rychlost. Ta je ve srovnání s běžnými filmy dvojnásobná. Ale pozor, nejde jen o nějaký technický výstřelek - lidské oko vnímá 60 "obrázků" za vteřinu a takto natočený film se tím přiblíží běžnému lidskému vnímání. Jak dodává Peter Jackson, lidé, kteří už viděli kousky Hobita měli pocit, jako kdyby se plátno kina otevřelo do skutečného světa.
Temný hvozd
A že ten svět bude stát za to ukazují záběry z Temného hvozdu, který však ve videoblogu působí nezvykle pestrobarevně. Jak dodává Jackson: "Když se podíváte na záběry bez barevných korekcí, vypadá les velmi psychedelicky. Jako namalovaný v roce 1967." Jak ale upřesní  výtvarník Dan Hennah, barvy lesa byly přehnané, aby na záběrech digitálních kamer vynikly. Jackson vysvětlí, že budou následně korekcemi staženy do požadovaných tónů.

Vysoké rozlišení, digitální kamery a třetí rozměr však znamenal novou výzvu i pro maskéry. Jejich vedoucí (respektive vedoucí prostetiky) Tami Lane hovoří ve videoblogu i o změnách líčení, neboť trpaslíci musejí být až přehnaně rudí, aby na filmu vypadali normálně. A jako příklad použije Grahama McTavishe v roli Dvalina.
Graham McTavish (Dvalin) a Tami Lane
Peter King, maskér a kadeřník, zmíní i problém paruk.  Jen ty vyrobené z pravých lidských vlasů, totiž budou vypadat na plátně přirozeně.
Návrhářka kostýmů Ann Maskrey promluví (jak jinak) o kostýmech, které jsou opět vyšperkovány do posledního detailu. I ty si vyžádaly vzhledem k technologii natáčení ještě preciznější přístup. Znáte-li dokumenty z natáčení Pána prstenů, říkáte si, je-li vůbec ještě možné...
Vzorky různých (patrně hobitích) látek
Následuje pohled na práci výtvarníku Alana Leeho a Johna Howa, kterří doslova ruku v ruce připravují umělecké návrhy pro koncepci filmu. Na Pánovi prstenů odvedli skvělou práci, proto bylo logické spolupracovat s nimi dál. Zašli dokonce tak daleko, že se rozhodli tyto návrhy kreslit třírozměrně!
John Howe a Alan Lee tvoří 3D koncept...
Všimněte si rozmazaných návrhů na zdech. Videoblog navnadí, ale neukáže vše. Lee červenou pastelkou, Howe modrou, bok po boku, vytváří trojrozměrný návrh Středozemě:
A nyní mě omluvte. Nechci nikomu brát iluze, ale tato část dokumentu je krásný důkaz toho, že člověk nesmí nic brát vážně. Od Petera Jacksona, člověka, kterého jsme v dokumentu King Kong: Deník režiséra mohli vidět, jak si v naprosto vyčerpaném stavu zve na plac jiné režiséry, aby za něj film dotočili, nemůžeme nečekat nějaký podobný žertík. A tato 3D kresba je jistě jedním z nich. Ale i tak pánové, krásná práce.

Mezi technickými záležitostmi je možné během videoblogu zahlédnout i několik záběrů z natáčení. Ať už jde o vpád trpaslíků do Dna pytle, na jehož dveře vyryl Gandalf runu jako znamení, 
trpaslíky v pavoučím zajetí, Roklinku či dalších pár drobností (například zde je vysoký dabl Gandalfa), vše vypadá, jako bychom se vrátili o pár let nazpátek do staré dobré Středozemě.
Gandalf vyrývá na dveře Dna pytle runu
Trpaslíci v zajetí pavouků v Temném hvozdu
Odmyslete si zelené pozadí a jste ve staré dobré Středozemi
Na závěr se s námi Peter Jackson rozloučí slovy: "Doufám, že vám přišel tento videoblog zajímavý. Vím, že je asi dost frustrující, protože vše, o čem jsme mluvili, nemůžete zatím vidět. Nemůžete vidět 3D, nemůžete vidět 48 snímků za vteřinu, nemůžete vidět 5K. Ale uvidíte..." Nevím jak vy, ale já se nemůžu dočkat.
Musíme si počkat ještě rok...
Takže máme se těšit na 3D Hobita? Možná se vám stalo, že jste byli v kině na 3D filmu a po pár desítkách minut jste zjistili, že vás začíná bolet hlava a oči poněkud trpí. A možná vás to  odradilo od dalších 3D filmů. Hobita by jste se v tomto ohledu ale bát nemuseli. Vysoké rozlišení 5K a zejména frekvence 48fps by měly přispět k tomu, abyste nic takového nepociťovali. Tedy pokud do kin nepůjde "downgradovaná" verze. Tak či onak, otravné brýle na očích (zatím) zůstanou nezbytnou pomůckou...

Žádné komentáře: