středa 6. července 2011

Hity neoblíbené (ve své době) ani Brity XXI - Keep Yourself Alive

Před 38 lety vyšel zcela první singl tehdy prakticky neznámé skupiny Queen, obsahující písně Keep Yourself Alive  a Son and Daughter. Jak se říká - začátky bývají těžké - a v tomto případě se to vyplnilo. Singl se do žebříčků vůbec nedostal a drtivě propadl...

Dá se ale říci, že postupem času získal první singl z prvního eponymního alba zasloužené uznání. Kořeny skladby sahají do samých počátků, kdy Queen ještě neměli ani stálého basáka. První verzi titulní skladby nahráli v prosinci 1971 ve studiích De Lane Lea v Soho. Ačkoliv nedosahuje technické kvality pozdější singlové verze, pro jejího autora, Briana Maye, je tato verze tou nejlepší.

Singlová byla nahrána později ve studiích Trident. Pro začínající kapelu to byla krušná léta. Nahrávali v době, kdy nikdo jiný studio nevyužíval. Ve dvě ráno, v šest ráno... Není divu, že album nahrávali tímto způsobem rok. Inspirováni tvrdým rockem, ale i art rockem, vytvářeli album, které jim vyneslo označení "noví Led Zeppelin". Týden před albem vyšel jejich první singl obsahující na A straně Mayovu skladbu Keep Yourself Alive. Jedna dobová kritika se zmínila, že píseň je moc dlouhá, než se začne něco dít, narážeje na kytarové intro. Rádia ji moc nehrála, posluchači nekupovali a singl se tak jako jediný singl skupiny Queen
 nedostal do hitparád. V srpnu roku 1973 vzniklo v lndýnském studiu Brewer Street první propagační video, které však skupinu neuspokojilo...
Na začátku října tak vznikla pod taktovkou Queen a Barryho Sheffielda nová, temnější verze, tentokrát ve St Johns Woods Studios. Ani ta však singlu nepomohla (dodejme, že tentýž den se natáčel i videoklip k písni Liar). V roce 1975 byla nahrána ještě třetí verze písně, později známá jako "Long-Lost Retake", zamýšlená pro americké vydání singlu. Nakonec však oficiálně spatřila světlo světa až v roce 1991. Všechny verze však mají společný překrývající se Mercuryho zpěv a říznou Mayovu kytaru. A refrén, který dle mé ženy zní jako kdyby zpívali "Kiefer Sutherland"...
Na B-stranu singlu byla vybrána opět Mayova skladba - rocková vypalovačka Son and Daughter. Je asi zbytečné dodávat, že ani ona singlu nepomohla... Trvalo nějaký čas, než si kapela vydobyla pozornost a respekt. Během toho času mimo jiné vydali album Queen II (které lze s jistou rezervou chápat jako výlet směrem k progresivnímu rocku) s prvním hitem Seven Seas Of Rhye, předskakovali skupině Mott The Hoople, natočili třetí album Sheer Heart Attack (s jedním z nejlepších kytarových sól všech dob a skladbou Killer Queen), vyrazili na velké turné po Japonsku a Americe, prodávali kvanta alb... a přesto neměli žádné peníze. Když si všimli, že jeden z manažerů si koupil nový Rolls-Royce, došlo jim, že je něco špatně... Konec smlouvy, "přátelská" píseň na rozloučenou... a John Reid, manažer Eltona Johna, který jim řekl: "Jděte a udělejte tu nejlepší desku, jakou zvládnete. Já se postarám o byznys." Tou deskou byla A Night At The Opera...

Žádné komentáře: