středa 26. října 2011

Hity oblíbené (nejen) Brity XXXVI - Under Pressure

Kulaté třicátiny dnes slaví singl, který je nejen jedním z největších hitů skupiny Queen, ale byl také jejich první spoluprací s jiným umělcem. Podle britského hudebního magazínu Stylus je to také skladba s nejlepší basovou linkou. Dvěma slovy: Under Pressure.

Britské vydání
www.queenvinyls.com
A protože jde skutečně o flák doslova gigantických rozměrů, dovolím si jej užít do sytosti. Začneme tedy odzadu, tedy od B-strany singlu, který se v Británii vyšvihl na první místo hitparád (a držel se na něm dva týdny). Zatímco Under Pressure uzavírala jejich nepříliš oblíbené album Hot Space, tak druhá strana se na něj nedostala. Píseň Soul Brother je však velmi milou záležitostí. Podle Briana Maye vznikla skladba jako překvapení pro něj. Jednou za ním přišel Freddie Mercury a řekl mu, že napsal píseň o něm. Ale potřebuje to dotáhnout. Podle všeho ji napsal za 15 minut a May mu ji pomohl dokončit. Jak dodal: "Ať už to bylo o mě či nikoliv, myslím si, že byla fantastická." Zaposloucháme-li se do textu o "duchovním bratrovi", jsou Mercuryho inspirace a záměr více než patrné: "... he will rock you rock you rock you, because he's the saviour of the universe, he can make you keep yourself alive..."
A teď už pojďme pod tlak... Celé to začalo nápadem (patrně) Rogera Taylora. Skladba Feel Like se však nevyvíjela k jejich spokojenosti. Přestože nebyla nikdy oficiálně vydána, neboť zůstala ve značně nedokončeném stavu (a to jak po hudební tak i textové stránce), budou vám asi při jejím poslechu některé části povědomé. Tu kytara, tu bicí, či lehce piano...
Queen nahrávali pro album Hot Space jednak v Mnichově a jednak ve švýcarském Montreux v Mountain Studios. V tom samém studiu, kde tak rád nahrával mj. David Bowie. Jejich starý známý bydlel opodál, a tak se jednoho dne setkali na obědě. Vzešel z toho nápad zajít společně do studia a něco zkusit. Prvním nápadem byly sbory do písně Cool Cat, ale s výsledkem nebyl spokojen, a tak tato verze nikdy nevyšla. Přesto je to ve studiu společně bavilo a začali jen tak jamovat. A mezi těmi věcmi se vynořila i kostra Feel Like.

Hlavní posun nastal v dodané geniální basové lince. Jejím autorem byl podle Maye a Taylora John Deacon, ačkoliv on sám v japonském hudebním magazínu Musiclife přiřkl její autorství Davidu Bowiemu. Ten však na svých oficiálních stránkách tvrdí, že basová linka byla hotová již před jeho příchodem. Logická se mi zdá varianta s Johnem Deaconem (že by z něj mluvila skromnost?). Hrál tu basovou linku dokola a dokola, a tak byl velmi nemile překvapen, když po návratu z pizzy zjistil, že jí úplně zapomněl. Naštěstí (pro ně a pro celý svět) si ji vybavil Roger Taylor. David Bowie přišel s nápadem na tleskání a luskání. Freddie zase začal sketovat. Vznikala skladba People on Streets (neplést se stejnojmennou skladbou Rogera Taylora), která to však stále neměla lehké. Její osud nebyl příliš zřejmý, neboť nebylo jasné, co s ní bude. Bude vydána? Na singlu? Na albu? A pod jakým jménem? A kdo pod ní bude podepsaný? Jinými slovy - ač Queen a Davida Bowie nahráli geniální skladbu, bylo zřejmé, že jde o natolik tvrdohlavé umělce, že tato první vlaštovka vzájemné spolupráce bude i poslední. "Škoda," povzdechl si Roger Taylor, "vlastně jsme mohli udělat další skvělé věci..."

Vzhledem k rozdílným zájmům umělců, ale i faktu, že jak Queen, tak David Bowie byli na turné, nebylo představitelné, aby se sešli na natáčení videoklipu. David Mallet proto vytvořil střihovou koláž ilustrující píseň - dopravní zácpy, přecpané vlaky, vzpoury, demonstrace, exploze... a do toho například Křižník Potěmkin a Nosferatu...
Vzhledem k vytíženosti muzikantů bylo taky nereálné, aby se při písni někdy sešli živě. O cameu Davida Bowieho se šuškalo několikrát, ale nikdy k němu nedošlo. A tak na koncertech převzal většinu jeho partu Mercury, zatímco jeho pasáže přezpíval Roger Taylor. Asi tak, jako tomu bylo úplně poprvé v kanadském Montrealu v listopadu 1981:
Sám David Bowie píseň na svých koncertech nehrál. Dost možná i proto, že podle některých rozhovorů ji nepovažoval za zcela zdařilou. Nebo lépe - myslel si, že by mohla být lepší. Poprvé si ji tak na živo zazpíval  20. dubna 1992 na vzpomínkovém koncertu ve Wembley (ano, byl to ten nesmírně dojemný, ale i patetický koncert, kdy Bowie zlomen žalem teatrálně poklekl a začal se modlit... a mě se chtělo křičet - modlitba vás před AIDS neochrání, zkuste kondom). Jeho partnerkou mu byla Annie Lennox, se kterou, stejně jako většina muzikantů, pečlivě zkoušeli. A jak se říká - těžko na cvičišti, lehko na bojišti:
Těžko říci, zda to byla tato zkušenost, ale od té doby se Under Pressure stala pravidelnou součástí Bowieho vystoupení. Dost možná jej však duet s Annie Lennox skutečně inspiroval, protože píseň pravidelně zpívá s baskytaristkou své doprovodné kapely, Američankou  Gail Ann Dorsey.
www.queenvinyls.com
Když v roce 1999 vyšel třetí výběr skladeb Greatest Hits (pod hlavičkou Queen+, odpovídající tomu, že album obsahovalo i sólové skladby a spolupráce s dalšími umělci), obsahoval i zcela nový mix skladby Under Pressure (tzv. rah mix), který vyšel také samostatně jako singl 6. prosince 1999. Roger Taylor a Brian May (tehdy již bez Johna Deacona užívajícího si hudebního důchodu) se rozhodli, že píseň potřebuje více péče. A že to s tou péči mysleli vážně, vznikl také nový videoklip. Rudi Dolezal a Hannes Rossache využili mj. materiál ze dvou koncerů ve Wembley - slavného vystoupení Queen v rámci Magic Tour z 12. července 1986 a z výše uvedeného Freddie Mercury Tribute Concert z 20. dubna 1992. Díky této koláži se tak mohli oba zpěváci potkat na pódiu alespoň virtuálně. Střihači měli ulehčenou práci, protože zatímco Bowie staticky stojí u mikrofonu, Mercury v průběhu celé písně freneticky pobíhal po celém pódiu. Přesto pozornému oku neujdou neustálé změny v oblečení zbylých muzikantů. Ale to je jen malá vada na kráse...
V roce 2006 se Under Pressure dočkala dalšího návratu, a to v podání Queen (dobrá, zbytků Queen, chcete-li, tedy Briana Maye a Rogera Taylora) a Paula Rodgerse. Na prvním ročníku VH1 Rock Honors, show na níž měly slavné současné kapely vzdávat hold velikánům doby minulé, vystoupili Foo Fighters s klasikou Tie Your Mother Down. V průběhu písně zasedl za druhé bicí Roger Taylor a s kytarou se objevil Brian May. Po promítnutí krátké biografie skupiny se na pódiu objevil Paul Rodgers, aby s Queen zazpíval čtyři songy a mezi nimi i Under Pressure. Je docela zajímavé sledovat, jak se pánové podělili o zpěv. A ještě dodatek - ačkoliv v tomto složení vyjeli pánové na dvě velká turné, Under Pressure zaznělo jen na tom druhém (tedy Rock the Cosmos Tour) a to pouze v Buenos Aires, São Paulu a Riu. Takže v Praze jsme ostrouhali...
A ještě jedno jméno by ve spojitosti s Under Pressure nemělo zůstat zapomenuto. Je jím Robert Matthew Van Winkle. Nic vám to neříká? Letos třiačtyřicetiletý americký raper. Nic? A když řeknu Vanilla Ice? Tehdy šestnáctiletý chlapec vyčóroval basovou linku Under Pressure a využil ji (podíl na tom měl i DJ Earthquake) pro skladbu Ice Ice Baby. Asi by se nic nedělo, kdyby se z ní nestal takový hit. A začalo být divné, že nikde není ani zmínka o Queen. Winkle se sice hájil tím, že do basového rifu přidal jednu notu navíc, což však později popřel s tím, že vtipkoval. Nakonec ale kápl božskou a uznal, že na nápad samplovat Under Pressure ho napadlo při procházení sbírky nahrávek jeho bratra. A byli mezi nimi i Queen, kteří se dočkali i autorského uznání (a pochopitelně i obligátních poplatků). Přesto se z Ice
 Ice Baby stal obrovský hit a mám známé, kteří si při prvních tónech Under Pressure začnou zpívat Ice Ice Baby... Ale vraťme se naposledy k Under Pressure. Její popularitu potvrzují různé coververze (např. My Chemical Romance a The Used, soulová britská zpěvačka Joss Stone, alternativní rockeři Keane, chicágští Kill Hannah, finská vokální skupina Rajaton, americký muzikant Ben Harper, avantgardní partička Xiu Xiu, troufl si na ní i Český národní symfonický orchestr... a málem bych zapomněl na Culture Beat, německý hudební zločin z ranku eurodance...). V roce 2009 začala americká NBC vysílat pořad The Sing Off, jakési Superstar pro a capella skupiny. První díl odstartovala za účasti všech osmi soutěžících uskupení právě Under Pressure. A jak zní tenhle flák v podání 62 zpěváků? Myslím si, že skvěle...

Žádné komentáře: