sobota 29. října 2011

Hity oblíbené (nejen) Brity XXXVII -
No One But You (Only The Good Die Young)

Dnešní výročí se zcela přesně nekryje s datem vydání singlu, nýbrž s datem natáčení videoklipu. Tím prvním si nejsem jistý (nebo jsem špatně hledal), zato tím druhým jsem si takřka jistý. Psal se rok 1997 a všichni zbylí členové Queen se sešli (stále doufám že prozatím) naposledy.

www.queenvynils.com
Chtěl jsem začít slovy "není to tak dlouho", ale to bych se přepočítal, protože to je už 14 let. Bylo mi tenkrát 16 a najednou jsem zaslechl v rádiu skladbu, která mě na první poslech zaujala. Nikdo nic neřekl, nijak ji neuvedl a já si jen říkal - hergot, to zní jako Queen, ale... Tehdy jsem ještě neměl ani počítač (ten jsem si pořídil až o tři roky později) a tím pádem ani internet (ten přišel chvíli po PC), takže jsem nemohl zagooglit (nehledě na to, že tenkrát to slovo snad nikdo neznal), abych si zjistil, že nejsem daleko od pravdy. Na připravovaný výběr Queen Rocks, tedy kompilaci tvrdších a nejtvrdších skladeb skupiny Queen byla přidána nová baladická skladba Briana Maye No One But You (Only The Good Die Young).

Netrvalo dlouho a mé, v té době stále pevnější, přesvědčení o tom, že to jsou skutečně ONI potvrdil i moderátor. Byl to pro mě takový malý svátek - noví Queen! Bylo jedno, že šlo jen o jednu skladbu, i tak jsem měl radost a svojí chatrnou angličtinou jsem mohl začít rozplétat smysl skladby. Ačkoliv se na první pohled (poslech) může zdát, že jde o vzpomínku na Freddieho, byl hlavním impulzem pro skladbu skon Diany, 
princezny z Walesu. A to celé rámoval příběh a symbol příběhu Daidala a Ikara (to snad není třeba vysvětlovat, protože alespoň za nás byly Staré řecké báje a pověsti Eduarda Petišky povinná četba). Zkrátka a dobře - píseň byla věnována všem, kteří zemřeli předčasně.

Tradiční režijní duo "Torpedo Twins" (Rudi Dolezal a Hannes Rossacher) si pronajali Bray Studios, bývalé sídlo slavné společnosti 
Hammer Horror (a místo, kde se natáčely taneční scény a "laboratorní" pasáže filmu The Rocky Horror Picture Show). Ve své podstatě velmi prostý, ale zároveň velmi silný a emotivní klip sází na černobílý obraz a (mohu-li soudit) dobře vymyšlené svícení. Vedle toho byla sestříhána i druhá verze (Universal Music Group zatrhla vkládání videa, a tak pro zájemce nutno kliknout), do níž byly vloženy sépiově zbarvené záběry s Freddiem Mercurym. Dovolím se zdržet se dohadů o tom, zda je skladba zbytečným kýčem, protože já ji vnímám jako velmi upřímnou záležitost vzdávající hold (ať již přímo či nepřímo) Freddiemu. A je tam Deacy!

Žádné komentáře: