sobota 8. ledna 2011

Hluchý jsem a neslyším (a nebo slyším kraviny)

V čase vánočních svátků proběhl skrze naše televize již notoricky známý muzikál Noc na Karlštejně, který byl natočen na motivy stejnojmenné hry Jaroslava Vrchlického. To, že se již původní látka nezakládá na pravdě (na Karlštejn ženy mohly, jen nesměly souložit ve Velké věži, a to ani se svými manželi) není tak důležité. Spíš mě po letech zase pobavilo, jak dokážu sem tam něco přeslechnout. V jednom textu se zpívá (alespoň dle mých uší) "Kdypak Tetřevi Honzlovci prohrají" a já už od mládí dumal, co je to za zvláštní druh tetřeva, ten "Honzlovec". A dumal jsem a dumal, až jsem se jednou konečně zaposlouchal pozorně a došlo mi, že nejde o žádné "Honzlovce", ale jednoduchou otázku "Kdypak tetřevi hon s lovci prohrají?" (na mou omluvu - s tímto "problémem" jsem si lámal hlavu asi kolem svých deseti let, teď se mi to jen zpětně vybavilo). Podobně jsem v mládí tápal v původu hry Barvami - dle zvláštního názvu jsem usuzoval na nějakou japonskou deskovou hru, kterou zpěvák vyhrává ("I když ten tralalák padá mi, hlavně že vyhrávám Barvami"). Po seznámení s gramatikou českou mi došlo, že Bolek Polívka vyhrává ne "koho, co", ale "kým, čím".

Takže pro příště se budu snažit lépe poslouchat, abych slyšel jen to, co v textu je a neslyšel tam to, co v něm není... Jako třeba zde, kde kolem 40s určitě nedochází k sebekritickému zpěvákovu výlevu...

Žádné komentáře: