čtvrtek 12. července 2012

Show must go on regardless of haters IV aneb
Hammersmith: Den první

Čtvrtý koncert na minišňůře Queen s hostujícím vokalistou Adamem Lambertem proběhl ve středu večer v londýnském Hammersmith. Přesvědčil Lambert tentokrát i ty nejzatvrzelejší odpůrce, že Brian May nesáhl vedle?
www.queenonline.com
Stejně jako v případě předešlých dvou koncertů jsou ti, co nebyli u toho, odkázáni na možnosti internetu. A tak je tu další kompilace nahrávek z publika, která v různé kvalitě, mapuje 135 minut dlouhý koncert, na jehož playlistu došlo jen k drobné kosmetické úpravě.

A ještě musím na úvod poznamenat pár problémů - nahrávky z prvního koncertu v Londýně jsou opět zaznamenány z publika a ani jejich kvalita není většinou bůh ví jaká. Druhý problém vidím ve vzrůstající averzi vůči tomu, co Adam Lambert předvádí s Queen na pódiu. Snažil jsem se být vstřícný, trpělivý a neustále jsem si ho různě vnitřně omlouval, ale poté, co jsem slyšel předešlé tři koncerty několikrát, začal pohár mé trpělivosti povážlivě dosahovat svého okraje. Nejen, že Lambert často neumí frázovat (respektive frázuje, ale zhruba
takto) a trefovat se do not, ale zbytečně to pak dohání afektovaným řvaním. Také jeho mluvené vložky nepatří k nejinteligentnějším a hlavně - je to možná hoch pohledný, ale to byl proboha třeba i Zbyněk Drda. Jenomže oběma chybí to, co dělá hvězdu hvězdou - charisma rockové hvězdy. Nemůžu si pomoci, ale podmalovanýma očima, výraznými kostýmy a rádobyexpresivním pódiovým  přednesem (čti: tři kroky doprava, zavrť zadkem, čtyři kroky doleva, podívej se úkosem na toho blonďáka v první řadě, dva kroky k Mayovy a vrť se do toho, co si myslíš že je rytmus...) jej zkrátka nenahradí. Jistě, je to součást jeho image, jeho teatrality, ale ta se ve většině případů zcela rozchází s hudbou Queen. A to je poměrně podstatný problém. Ale třeba mě na čtvrtém koncertu překvapí...

Pódium zahalené oponou se po intru Flash zvedá a na pódiu jsou již všichni připraveni, aby rozjeli úvodní Seven Seas Of Rhye - z dosud jediného záznamu je patrné jen jedno - a to, že diváci byli na začátku natěšeni. Ani následná Keep Yourself Alive není k nalezení v lepší, než zvukově velmi nekvalitní nebo torzální verzi. Docela by mě zajímalo, co si mysleli dva odcházející muži v první verzi (třeba to byli jen pořadatelé, ale třeba to taky byli fanoušci, kterým stačilo pár minut a řekli si, že tohle slyšet a vidět opravdu nemusí...). A tak první reprodukovatelnou částí je až rychlá verze We Will Rock You, v níž si Lambert zkusí zaimprovizovat, ale nedopadne to nejlépe (a zase tam je vidět hlava kohosi odcházejícího...?)
A před následující Fat Bottomed Girls následuje Lambertovo hecování publika (Máme zu někoho s pořádnou prdelí? Někdo s tlustým zadkem v publiku...?) doprovozené již typickým šťouráním se v uchu a upravování odposlechu. V úvodu skladby se ale zdá, že na čtvrtý pokus se Lambertovi podařilo začít zpívat v tu pravou chvíli. A v podobně nadějném duchu se nese i celá skladba, až na její závěr, kde pro změnu zní více než podivně Mayova kytara.
Don’t Stop Me Now to dokonce vypadá, že Lambert tolik nezávodí s kapelou a daří se mu stíhat. Obrazově lepší (leč zvukově slabšíú záznam naleznete zde). Přesto je jeho projev jakoby nejistý - ať už úsporností pohybů, neustálým upravováním odposlechu nebo cupitáním z mola zpět na pódium (což u někoho, kdo pár vteřin před tím zpívá "I am a sex machine ready to reload", vypadá poněkud komicky).
V následujících minutách přichází k mikrofonu Roger Taylor, aby zkusili duet Under Pressure. Ten na předešlých koncertech nepatřil k právě vydařeným skladbám. Duet by měl být přeci jen o tom, že dva zpěváci zpívají spolu a ne proti sobě. V Londýně k nějakým zásadním zádrhelům tohoto druhu nedošlo, jen jsem měl v jedné chvilce pocit, že Taylor snad naznačuje Lambertovi, kdy má začít zpívat.
Nahrávku z publika najdete zde a kousek i zde.
I Want It All ukázala zase dvě věci - Adam Lambert prostě není rocker, který by takový vál zvládl uzpívat a tak místy řve, jinde si pomáhá gesty, které nepůsobí příliš sebevědomě.  Oproti tomu Brian May dokazuje, že lapsy na předešlém koncertu jsou minulostí a Rudý speciál zaplní Hammersmith zvukem, o kterém lze psát vědecké studie...
Další nahrávky jsou zde a zde.
Kdyby Adam Lambert vystoupil jako jeden z mnoha hostujících vokalistů s písní Who Wants To Live Forever, nejen, že bych se na něj nezlobil, ale měl by můj nehynoucí obdiv, neboť v této skladbě, která mu sedne, prokazuje kvality svého hlasu. A navíc se asi již definitivně zbavil potřeby v závěru protrhávat ušní bubínky a musím proto dodat, klobouk dolů.
Další nahrávky jsou třeba tady, tady a nebo tady.
A přichází chvíle pro staré pány a odpůrce Adama Lamberta - ten odchází a na pódium na místo něj vstupuje Roger Taylor, aby zazpíval A Kind Of Magic. A jako vždy, magicky. A člověk se začíná těšit, že snad letos konečně dotáhne do zdárného konce svojí pátou sólovou desku, na kterou čekáme už 14 let. Zábavně pak působí, když během Mayova sóla přechází Roger s tamburínou (klasickým to doplňkem, který má zakrýt to, že v danou chvíli nemá člověk na pódiu co na práci) k bicím a pomáhá Rufusovi údery do činelů.
Další druhy magie jsou zde nebo zde.
Druhým Taylorovým příspěvkem je These Are Days Of Our Lives. Skladba, v níž se vzpomíná na dávné časy. A na projekční stěně se objevují výjevy z historie kapely, které následuje vždy bouřlivý potlesk. Ano, možná je to už trošku kýč, ale proč nezavzpomínat...
Another days of our lives here and here.
A nastává chvíle pro Briana Maye, který se uvede slovy "Víte, teď jsme jezdili po východní Evropě... a já se většinou snažím říct něco v jejich řeči a doufám, že vytvořím důvěrnější atmosféru. A je to trochu zvláštní porozumět těm slovům, co říkám... Ale objevil jsem, že ať přijedete kamkoliv...a můžete použít jedno slovo, a to je na zdrovje! Takže prosím... NA ZDROVJE!" - ...na zdrovje... - "Tak to bylo fakt zatraceně zoufalý... NA ZDROVJE!... To bylo mnohem lepší. A teď můžete vyrazit kamkoliv..." A následuje první sloka The Show Must Go On v "unplugged" verzi a za sborového zpěvu celého sálu. Proč byla tato píseň přesunuta  a nezpívá ji Lambert se však nikde nedozvíme. "Ano, show must go on! A chtěl bych moc moc poděkovat, protože kdyby nebylo úžasného Adama Lamberta, nikdo z nás by tu nebyl... A teď si zazpíváme, O.K.? A tentokrát pro Freddieho." Následuje obligátní Love Of My Life včetně závěrečného duetu s Freddiem.
Obě písně i s úvodem jsou zde, další verze (s duetem ve výborném úhlu) pak zde.
Na pódiu se přidává i Roger, aby s Brianem zazpíval ‘39. Včetně závěrečného (v tomto případě poněkud krkolomného) vtípku.
Další space country je zde nebo zde.
Basová kytara neomylně ohlásí další skladbu - Dragon Attack. Na pódium se vrací Adam Lambert v červené kožešině, aby vdech zase život Mayově skladbě z roku 1980. Opět mi poněkud vadí, že místy řve, ale ve skladbě dostane i prostor Neil Fairclough a jeho čím dál tím zajímavější sólo na basovou kytaru. A po ní opět otec a syn Taylorové a jejich sólo na bicí. Sólovou pasáž uzavírá již tradičně Brian May a jeho kytara (z tohoto sóla jsem však zatím našel jen dva fragmety zde a zde).
Další verze najdete například zde, zde, zde nebo zde.
Intro skladby I Want To Break Free uvádí jeden z nejúspěšnějších popových hitů skupiny Queen. Lambertovo podání je opět docela slušné, jen opět poněkud vadí to jeho zpropadené vibrato.
Další nahrávky jsou zde, zde, zde a s následující skladbou i zde.
Velmi solidní je i jeho verze Another One Bites The Dust, kterou přiznaně oblibuje a do níž si i na předešlých koncertech vkládá vokální improvizace, které mají zapojit publikum - což se mu v tomto případě poměrně daří.
Další verze pak zde, zde nebo zde.
A zpět a albu The Works, pro níž Roger Taylor napsal hitovku Radio Ga Ga, kterou Lambert ozpíval opět na boso. Nehledám v tom nic hlubšího, pouze konstatuji. Jeho provedení tentokrát potěší a nakonec rozbouří celé publikum.
Další nahrávky zde a zde.
Na začátku Somebody To Love mě napadá jedna věc, proč mi taky možná Lambert na pódiu vadí. On je totiž pouze zpěvák, nijak jinak se na průběhu večera nepodílí - nehraje na klavír a jak ukáže následující skladba, tak ani na kytaru. Mnohem víc připomíná muzikálového zpěváka, který se tu posadí, tu udělá nějakou pózu... Nechci říct, že by to dělat musel, ale osobně by mě jej to víc včlenilo do kapely, z níž spíše zbytečně vyčnívá - věkem, zjevem a zpěvem - který se hodí pro trochu jiný žánr. Ale to už se opakuji. Jeho Somebody To Love není špatné, když zpívá svým normálním hlasem. Nevadí mi ani jeho přechody do hlavového rejstříku - dokonce si myslím, že jeho falzet zní velmi dobře. Dokud se nezačne snažit na něj tlačit a nepřechází spíš v bohapustý řev. Pardon, ale tak to slyším já...
Další verze jsou zde a zde, kousek také zde a společně s následující Crazy Little Thing Called Love i zde.
A po představovačce kapely je čas na Crazy Little Thing Called Love, která patří mezi skladby, které Lambertovi na předešlých koncertech sedly a ani londýnský koncert není výjimkou. Navíc to vypadá, že Lambert ožil a začal se o něco víc pohybovat. Škoda jen, že pár skladeb před koncem.
Další nahrávky rockabilly jsou zde, zde a zde.
Na začátku byla Bohemian Rhapsody - tedy na začátku americké talentové soutěže, díky níž se Lambert zviditelnil a dostal se do ní právě zpěvem této nedostižné skladby Freddieho Mercuryho. A její první půlce dělá Lambert čest. A jeho "Dámy a pánové, pan Freddie Mercury," je milým úvodem záběrů Mercuryho z Wembley 1986. Operní pasáž ze záznamu zpívá za doprovodu pyrotechnických efektů celá aréna. A nakonec přichází hardrocková pasáž, která mě konečně baví. Těžko říct, zda je to zlepšujícím se zpěvem, světelnou show a nebo možná i tím, že Lambert přichází v poněkud "civilnějším" a ke zbytku kapely více pasujícím oblečení.
Další BohRap je zde, zde a kousek i zde.
A po krátké přestávce je tu již klasický přídavek trojicí skladeb Tie Your Mother DownWe Will Rock YouWe Are The Champions. Hned v té první odpadá autorovi jeden problém - jak poznamenali někteří fanoušci - Brian May se neumí k mikrofonu postavit "rockově" - to není díky mikroportu potřeba a může se tak s kytarou lépe pohybovat. Naschvál vkládám video přímo z publika, aby bylo ještě patrnější, že Hammersmith skýtá v podstatě velmi intimní prostředí.
Další nahrávky tutajtak, támhle nebo onde. A kousek ještě tuhle.
A poslední dva kousky - takřka nerozdělitelná dvojka sportovních hymen We Will Rock You We Are The Champions, by byla jistě skvělá, kdyby druhou sloku WWRY nezačal Lambert zpívat úplně mimo. Ale stane se, že? On za to přeci nemůže, to bude... ehm... odposlechy... nebo krátkým spojením dvou drátů, při němž dochází k takzvanému zkratu? Nebo chtěl jít prostě o trochu dřív domů? Nevím... A WATCh je pak už dovršením večera, kdy zpívají i ti největší škarohlídi a je vlastně už celkem jedno, kdo a jak jim předzpívává. A nakonec přichází i ze záznamu God Save The Queen, v rockové úpravě Briana Maye z roku 1975, která se stala klasickým závěrem koncertů Queen. A během ní klanění, objímání a potom je konec...
Samostatné We Will Rock You je pak zde a zdeWe Are The Champions pak zde a zde. Obě skladby natočené jinou rukou pak zde.
Co říci závěrem? V době, kdy tento text dopisuji, se bude pomalu chýlit k závěru již pátý a předposlední koncert spojení Queen s Adamem Lambertem. Já jsem však tímto patrně dovršil svojí snahu o to, přijít této aktivitě skutečně na chuť. Na záznamy z dalších dvou vystoupení se jistě podívám, ale nenastane-li skutečně nějaká zásadní změna či překvapení (například nečekaný host), ponechám to raději bez komentáře. Přesto přese všechno, co zde bylo řečeno, Adam Lambert dokázal, že když chce, tak to jde - a jde to koncert od koncertu o kousíček lépe. Ale třeba je to také tím, že jsem si na jeho projev již zvykl. Stále tam jsou znát chyby, někdy zbytečně řve a hlas se mu klepe a navíc je také poměrně zvláštní, že na začátku koncertu je jakoby toporný, a až teprve s dalšími skladbami se dostává do "tempa". Přestože si jedna má část myslí, že by nebylo špatné angažovat Lamberta jen jako jednoho z vokalistů - pro skladby které mu sednou, druhá má část si tak v duchu říká, že na tom prvním londýnském koncertě nebylo nic až tak strašně tragického, aby bylo na místě jej celý zatratit. A hlavně - show díky Lambertovi pokračuje (i když asi ne tak, jak by se všem líbilo) a o to nakonec jde. Ale ještě dvakrát a pak prosím dost, ano pánové?

Show must go on regardless of haters III a 1/2 aneb
Intermezzo třetí: Going back...

"I think I'm going back, to the things I learnt so well in my youth," zpívali Dusty Springfield a The Byrds v písni Goin' Back Carola Kinga a Gerryho Goffina. V roce 1972 singl nazpíval i Larry Lurex, což bylo umělecké jméno projektu na němž se podíleli Freddie Mercury, Roger Taylor a Brian May. Ne, že by se další koncert Queen s Adamem Lambertem šel až tak hluboko do historie, ale přinejmenším místem to návrat ke kořenům byl...

Dá asi rozum, že skupina Queen nebyla hned od začátku dobyvatelem fotbalových stadionů. Začali hrát na kolejích, v hospodách, klubech... a místa jejich koncertů se pomalu, ale jistě zvětšovala. A jejich první velké turné začalo 12. listopadu 1973, kdy vyjeli poprvé jako předkapela Mott The Hoople, kteří se stali jedinou skupinou, které kdy Queen předskakovali. Ke konci tohoto turné, konkrétně 14. 12., vystupovali Queen poprvé v Hammersmith Odeon, kde během dne odehráli dva koncerty. Bylo to mimochodem poprvé, kdy je naživo viděli i Brianovi rodiče (jeden z fanoušků se obrátil na věkově nepatřičně působícího Harolda May s otázkou "A čí otec jste?", načež se mu musel podepsat do programu a do závorky dopsat "otec Briana Maye"). Nejen pro Mayovi rodiče, ale i pro kapelu to byla další meta - do té doby největší koncert, neboť do Hammersmith se vejde bezmála 3.500 lidí. A navíc nejde o ledajaké místo...
Hlediště v r. 2007
Na Queen Caroline Street 45 byl 28. března 1932 otevřen The Gaumont Palace, velkolepé kino ve stylu art deco, které uchvacovalo už svým 57,9 metrů širokým průčelím s devíti dvoukřídlými vstupy, stejně jako 51,8 metrů širokým hledištěm s balkonem (jehož váhu nese několik ocelových nosníků, z nichž nejtěžší váží 56 tun), 3.487 sedadly obrácenými do 19,21 metrů širokého a 9,41 metrů hlubokého hlediště. Zkrátka a dobře - The Gaumont Pallace bylo jedno z nejkrásnějších a největších kin v Londýně. Jen pro srovnání - největší kino u nás bylo shodou okolností otevřeno taktéž v roce 1932, konkrétně šlo o Velké kino ve Zlíně, které mělo původně 2.580 míst. Jeho nynější kapacita je 1010 sedadel, což bylo zapříčiněno stavebními změnami v průběhu let. Ty se nevyhnuly ani tomuto kinu, které postupně několikrát změnilo název, ale i svoji funkci. Jeho nynější dispozice pojme 3.632 lidí (dnešní hlediště lze navštívit zde) a od 60. let je sál využíván  i pro představení baletů, muzikálů, oper, ale i pro koncerty. Za ta léta tu vystupovali například Louis Armstrong, Beatles, Johnny Cash, The Who, Ziggy Stardust, Bruce Springsteen, KISS, Sweet, Whitesnake, Franka Zappa, Blondie, Motörhead, Iron Maiden, Duran Duran, Depeche Mode, Elton John, Metallicu, Erasure nebo Kylie Minogue či Avril Lavigne... Kompletní přehled můžete najít na stránkách HMV Hammersmith Apollo. A mezi těmito hvězdami byli i Queen, kteří zde hráli celkem osmkrát. 

Kromě dvou zmíněných vystoupení zde 29. 11. až 3. 12. 1975 odehráli již samostatně pět koncertům v rámci turné A Night At The Opera a sklidili chválu publika i tisku. Koncem roku se sem vrátili ještě jednou na netrpělivě očekávanou akci - již v polovině prosince ohlásila periodika jako Record Mirror & Disc nebo Melody Maker, že Queen přijeli do Londýna odehrát speciální štědrovečerní koncert, který bude živě vysílat Radio One a v rámci The Old Grey Whistle Test  i BBC2. Koncert je považován za první velký triumf kapely, a to i přesto, že Freddie a zejména Brian trpěli dost těžkou chřipkou...
Takřka přesně po čtyřech letech, 26. 12. 1979, zde Queen vystoupili ještě jednou a - alespoň prozatím - naposledy (pomineme-li koncert Briana Maye v červnu 1993 a jeho hostování u The Darkness v roce 2011). V rámci série benefičních koncertů na podporu válkou zničené Kambodže zahráli například The Clash, The Pretenders, The Who, Elvis Costello  & The Attractions a Paul McCartnes se svými Wings. Jediní, kteří měli celý večer jen pro sebe, byli právě Queen, jejichž frontman byl právě v "přechodném" období - dlouhé vlasy byly minulostí, ale ještě chyběl typický knír.
Je tedy zřejmé, že tři vystoupení, naplánované do tohoto místa, mají v sobě několik specifik. Jednak jde ve srovnání s předešlými koncerty o relativně intimní prostředí - proto také tři koncerty. Potom jde o jakýsi symbolický návrat domů, do míst, kde slavili svůj triumf. A do třetice - Hammersmith je známý svojí ne zcela přívětivou akustikou. Jak se s těmito nástrahami poprali Queen a Adam Lambert 11. 7. 2012, kdy proběhl první koncert? Uvidíme...

středa 11. července 2012

Freddie bude zase slavit. A co my?

Důvod k oslavě se vždycky najde. Prakticky každodenně. A tak ve druhé polovině tohoto roku budou snad opět slavit fanoušci Freddieho Mercuryho a snad si i trochu utiší nervy rozdrásané současnými aktivitami skupiny Queen.

www.freddiemercury.com
5. září to bude 66 let od dne, kdy se Jer Bulsarové a jejímu manželovi Bomimu narodil syn Farrokh, později světoznámá hudební hvězda Freddie Mercury. Nenapsal jsem "rocková" zcela záměrně, neboť v osobě Freddieho Mercuryho se prolínaly všemožné i nemožné hudební žánry a zaškatulkovat ho jen do jednoho, by bylo vůči němu nespravedlivé. Kromě všemožných výletů do žánrů jako byl ragtime, vaudeville, rockabilly, disco, či funk, prohlásil v roce 1987 "Odcházím k opeře. Zapomeňte na rock'roll." A začala jeho spolupráce se španělskou operní divou, sopranistkou Montserrat Caballé.


A právě u příležitosti Mercuryho nedožitých narozenin a blížícího se 25. výročí alba Barcelona bylo včera ohlášeno na 3. září vydání nové speciální edice. Pro ty, kdo tápají - Barcelona není jenom jedna píseň, ale celé album, které, jakkoliv to bude znít lacině, zbořilo bariéry mezi rockem a operou (ostatně přinejmenším jednou jsem tu už o něm psal). Mercury si splnil sen a posluchači jej v září budou moci konečně slyšet v naprosté dokonalosti. V době jeho vzniku totiž bezmála celé album vzniklo na klávesách - Mercury a jeho spoluautor a klavírista Mike Moran nahráli takřka všechny party na klávesy.

Tomuto "náhradnímu" řešení je však konec.Hudební režisér muzikálu We Will Rock You Stuart Morley poslouchal původní nahrávky neustále dokola, aby po krátkých úsecích přepisoval harmonické struktury, které následně "staromódní" metodou - pomocí tužky, pravítka a gumy - přepsal do kompletní partitury pro osmdesátičlenný orchestr. A nás může těšit, že ne ledajaký orchestr. Po měsících přepisování přivezl Morley partituru do Prahy, kde ji nahrál FILMharmonic Orchestra - těleso sestavené z členů Pražského symfonického orchestru FOK a České filharmonie, které se zaměřuje především na nahrávky pro zahraniční filmové a herní společnosti. Pod taktovkou Adama Klemense, syna Maria Klemense (pokud jste někdy viděli pár českých filmů, jeho jméno se v titulcích určitě zahlédli) a Stuarta Morleyho nahrával nejen orchestr, ale i speciální hosté - Naoko Kikuchi, hráčka na Koto; houslista David Garrett a Rufus Taylor, syn Rogera Taylora, za bicími.
Nové vydání alba Barcelona půjde na pulty buď jako klasické CD, nebo jako čtyřdisková speciální edice. Ta bude obsahovat kromě nových nahrávek další dvě CD a jedno DVD. Na druhém CD nalezneme The Best of the Rarities & Session Out-takes - rané verze skladeb, z nichž většina již vyšla v rámci Freddie Mercury Solo Collection 1973-2000. Třetí disk nabídne orchestrální verze nových nahrávek a přiložené DVD pak "živá" vystoupení Freddieho Mercuryho a Montserrat Caballé a nový sestřih klipu. Podle slov tvůrců tak má dojít Barcelona nejen kýžené dokonalosti, ale měla by oslovit další posluchače, kteří by o tento počin neměli být ochuzeni.

A aby toho nebylo málo, na 24. září bylo ohlášeno vydání DVD a Blu-ray s novým dokumentem The Great Pretender, který tvůrci nedávného dvoudílného dokumentu BBC Queen: Days of Our Lives koncipovali podobně, ovšem se zaměřením na Mercuryho život a jeho sólovou tvorbu. Není divu, že lákadlem mají být raritní a někdy dosud nezveřejněné (je to vůbec možné?) záběry ze zpěvákova života. Kromě nepoužitých záběrů z videoklipů tím mají být například i mnou nedávno zmiňovaná demonahrávka Freddieho Mercuryho a Roda Stewarta Take Another Piece of My Heart, objevit se má i dosud (oficiálně) nepublikovaná spolupráce s Michaelem Jacksonem There Must Be More To Life Than This a snad konečně i kvalitní záznam Freddieho s Královským baletem, se kterým vystoupil v roce 1979. Vydání má obsahovat i bonusy, jež se neobjeví ve verzi, která bude odvysílaná na BBC.

A do třetice - jako podpora výše uvedených vydání, ale i jako pocta Mercuryho života a díla, byl spuštěn nový oficiální web FredieMercury.com. Kromě novinek - kterými jsou vydání těchto dvou nosičů - najdeme na stránkách relativně vkusně zpracovanou biografii, časovou osu, "klasické výroky" a to jak Freddieho tak o Freddiem, obligátní odkazy na charitní činnosti The Mercury Phoenix Trust a Freddie For a Day a sekci "Zeptejte se Phoebe" - přičemž znalci ví, že pod ženským jménem Phoebe se skrývá Peter Freestone, Mercuryho osobní asistent. A kromě jeho blogu se jej můžete na něco zeptat. Třeba na Melinu...


Co k tomu dodat? Popravdě jsem z toho poněkud rozčarován. Jistě, na Barcelonu s osmdesátičlenným orchestrem se velice těším. Zajímavé bude poslechnout si i orchestrální verze. Ovšem bonusy v podobě skladeb, z nichž většina v rámci 
Freddie Mercury Solo Collection 1973-2000 již vyšla a kolekce jich nabízela ještě víc? A nebo nahrávky klipů, které jsme už viděli? A co proboha ten obal? To samé se týká i přebalu DVD a Blu-ray vydání. Přeci jen bych čekal, že Freddie Mercury, člověk mimo jiné i výtvarně nadaný, by si zasloužil trochu reprezentativnější vzhled nosičů. Ale třeba jde jen o "pracovní verze" a ve výsledku to bude vypadat lépe. Ostatně ani web mě příliš nenadchl. Sice si můžu myslet, že jde o strohou ale účelnou grafiku, ale vypadá to spíše... promiňte mi to, ale... odflákle. Stránky mají chyby, odkazy na YouTube nebo Facebook nikam neodkazují a taky mě trochu jímá obava, že je čeká stejný osud jako web www.loveroflifesingerofsongs.com, který v roce 2006 podporoval vydání 2 CD a 2 DVD Lover of Life, Singer of Songs (The Very Best of Freddie Mercury Solo), ale po pár letech byl zrušen. Takovéto "polovičaté" aktivity mi opravdu moc radosti nedělají...