pondělí 9. července 2012

Show must go on regardless of haters III
aneb Przedstawienie musi trwać!

Sobota 7. července 2012. Pro polské fanoušky skupiny Queen jistě památný den. Do jednoho z měst, které ještě před pár dny hostilo UEFA Euro 2012, tedy do Vratislavy (či chcete-li Wroclawi) zavítali Queen a Adam Lambert. Šlo o zcela první návštěvu kapely v Polsku. Jak tedy vypadal třetí koncert s Adamem Lambertem?

Brian May, Adam Lambert a Roger Taylor
www.queen online.com
Těžko říct proč, ale když mě švagr lákal na tento koncert, moc se mi do toho nechtělo. Pokud se nepletu, nakonec na něj nejel ani on sám. Vzhledem k výše řečenému ale nechci být nespravedlivý a smést to ze stolu konstatováním, že nakonec můžu být rád za ušetřené peníze, a raději se podívám, zda svého rozhodnutí nebudu nakonec litovat.

Stejně jako v případě moskevského koncertu se i v tomto případě musí člověk, který nebyl u toho, spokojit s nahrávkami z publika. Nevím jak si to vysvětlit, ale třeba si to jen polští fanoušci chtěli jednoduše užít a ne po dvě hodiny hledět do kamery - prozatím lze na YouTube nalézt mnohem méně záznamů, než v případě Moskvy. První ochutnávka byla natočena ještě den před koncertem, během zvukové zkoušky:

Queen + Adam Lambert byli v Polsku hlavním zahraničním tahákem prvního ročníku jednodenního Rock in Wroclaw Festival. Celá akce se konala na novém a okázalém (164 152 m2, 40m vysokém) Městském stadionu ve Wroclawi. Stadion otevřel své brány v 16:00 a první vystupující měli dle programu zahájit v 18:00. Byli jimi poměrně originální polští hoši Power of Trinity, jejichž styl je popisován jako mix hardcore, rocku a reggae. A neznějí špatně, posuďte sami. Po necelých 40 minutách na pódium přišla další domácí parta, zasloužilí rockeři IRA, slavící 25 let od svého vzniku. Třičtvrtě hoďky, úprava pódia a přichází host z USA - nashvillská indie-rocková skupina MONA, která na pódiu měla dle programu hodinu. Následovala delší pauza, po níž ve 21:20 nastoupit hlavní hvězdy...

www.brianmay.com
Na úvod si dovolím pár reakcí návštěvníků, které lze najít na Facebooku. V jenom z příspěvků se dočteme, že koncert byl asi nejblíže klasickým živým vystoupením Queen. Pisatel dodá, že Adam Lambert jej vždy iritoval. Po koncertě byl ale příjemně překvapen. Brian a Roger dokázali, že se málkody mýlí a šlo o dobrý marketingový tah. Mnozí si tak konečně splnili svůj životní sen a mohli vidět své idoly naživo. Jiná fanynka napsala "Bála jsem se, protože Adam Lambert při jednom vystoupení We Will Rock You strašně ječel, ale tady si to dal dobře a skvěle do kapely zapadl." Jiná fanynka napsala: Koncert byl dalším důkazem, jak velkým mistrem byl Freddie. A jak daleko do něj má Lambert - vokálně, v kontaktu s publikem a obecně. Král je jen jeden! A tím je Freddie. Přesto byl koncert velmi dojemný, pro mě poctou Freddiemu a velký respekt mají Roger Taylor a Brian May, protože člověk občas cítil atmosféru skutečných Queen! První předvedení We Will Rock You Adamam Lambertem bylo znesvěcení"

Při pohledu na první záběry z publika jsem si vzpomněl na obrázek vlevo. Inu doba se mění, ale zase na druhou stranu - pro ty váhající z nás je to alespoň jistá možnost, jak se na koncert podívat ze záznamů. Proto mě malé množství záznamů na netu zatím docela překvapuje. Dnes jsem narazil na zhruba čtyřicetiminutový sestřih, ale většinou jde jen o jednotlivé skladby z několika úhlů. Zkusme si tedy opět poskládat koncert a posoudit, zda se na třetím koncertu Adam Lambert vyvaroval chyb, které na předešlých dvou vystoupení někdy skutečně tahaly za uši. Kromě výše uvedených připomínek se dočteme, že návštěvníci si stěžovali na nedostatečnou organizaci, která selhávala při kontrolování lístků. Lidé prý navíc obtěžovali okolí deštníky, na stadion se dalo hravě propašovat jídlo a pití (a tím pádem doufám, že i hodně kamer a časem se toho objeví na internetu víc) a někteří dokonce napsali, že nebýt Queen, kteří celý festival zachránili, byl by to naprostý nezdar. Na začátek malá ochutnávka:
Set list polského koncertu byl stejný jako v Kyjevě - tedy žádné překvapení navíc, žádný domácí host. Koncert otevřelo kombo Flash - Seven Seas Of Rhye - Keep Yourself Alive - We Will Rock You. Opět včetně podivného Lambertova výkřiku. Zní přesně, jako když šlápnu na naší křehčí čivavu. Proč to dělá, netuším... Brian May zase ve svém podivném retro outfitu brousí kytaru a Lambert napíná hlasivky, jak to jen jde. Seven Seas Of Rhye je docela solidní a dokonce i Keep Yourself Alive stíhá lépe, než v Moskvě. Pořád mi ale chybí v jeho pódiové prezentaci nějaká dynamika - přecházení po pódiu sem a tam se hodí snad ke Karlu Gottovi, ale k někomu, kdo je nazýván nadějnou rockstar? V rychlé verzi We Will Rock You se k němu v refrénu přidávají spontánně diváci, takže energie tam jistě je... Neřekl bych, že to bylo znesvěcení.
Že by Fat Bottomed Girls dopadly na třetí pokus konečně uspokojivě? Nevím proč, ale už jeho hecování v začátku mi přijde rádoby drsňácky-rockerské, ale ve výsledku to je spíš poněkud trapné. Nevím proč, ale pořád mám pocit, že i když to hlasově není nejhorší, Lambert ve skladbě - přinejmenším v první polovině - poněkud plave. V záběrech na obrazovkách si můžeme všimnout vtipného zpestření - záběru z kamery na krku Mayovy kytary - jak mě ale upozornil kolega, tu měl už v Kyjevě.
Další záznam z blízka najdete zde.
Ani Don’t Stop Me Now nedělá Lambertově příliš čest. Nadupaná a dynamická píseň se v jeho přednesu stává poněkud nevyrovnaným zápasem mezi rozjetou kapelou a nestíhajícím zpěvákem, který si navíc už zase upravuje odposlech. A ani Mayova kytara, zdá se, nezní tak, jak by měla (nebo není chvílemi slyšet?). Skladba se tak ke konci nějak podivně rozkližuje... 
Jiný záznam je zde.
Následující Under Pressure si zde dovolím uvést v "milosrdnější" verzi - tedy z davu tleskajících a zpívajících diváků, kteří zamaskují dost nedokonalostí. Duet Adama Lamberta a Rogera Taylora dopadl, co do včasných nástupů, lépe, ale zase to není žádný zázrak pěvecky. Když se Lambert snaží o falset, dopadá to dost tristně. Taylor by si na tento duet zasloužil zdatnějšího parťáka. Až teprve ke konci skladby jim to začne spolu ladit.
Nemilosrdnější verze je zde.
Roger Taylor se za vokální improvizace a kytary vrací za bicí, aby spustili I Want It All. Ačkoliv se Lambert snaží, přijde mi jeho hlas na tuto rockovou vypalovačku poněkud light. Brianovo sólo zní ze začátku poněkud rozpačitě a i v jeho průběhu tam padne několik nepěkných not. Tedy hodně nepěkných. Těžko říct, zda to přisuzovat únavě páně Maye nebo technickým problémům?
Další záznamy jsou z dálky, z blízka, z publika na ploše a nebo sólo je i zde.
Díky následující Who Wants To Live Forever poprvé pociťuji lítost, že jsem v Polsku nebyl. Ta skladba Lambertovi zkrátka sedne a jeho výšky nepůsobí, na rozdíl od jiných písní, rušivě. Dokonce se zbavil i toho podivného přitlačení na pilu v závěru (ten úplný v této verzi chybí, ale je v dalších níže)
Další záznamy jsou z publikaz dálky a z levého boku.
Následovalo střídání stráží za bicími, za které si sedl Rufus, zatímco taťka Roger šel zpívat svoji A Kind Of Magic. Až na "pokroucený" zvuk nahrávky je patrný opět skvělý Taylorův zpěv a pestrobarevná (možná až moc) vizualizace.
Z druhého konce stadionu to vypadalo takto. Fragment je také zde.
Roger Taylor setrvává na pódiu (jen ho kameraman níže nemůže chvíli najít), aby opět zavzpomínal, jaké to bylo v mládí - These Are Days Of Our Lives. V momentě, kdy se na plátně objevují výborně zpracované archivní záběry, strhne se potlesk. Největší má pochopitelně Freddie... a hned po něm John.
Z dálky to vypadalo takto.
Rogera střídá Brian May a rozbouří stadion svým "Dzień dobry, dzień dobry..." a poděkováním, jak neuvěřitelné je být v Polsku. A pak dodá "zaś... żaśpiewajmy razem". Nemůže následovat nic jiného, než tradiční dávka slz pro Freddieho. Když se na konci Love Of My Life objeví sám autor, stadion bouří...
Další verze najdete zde - jedna je zezadu (ale někdo tam hrozně řve), další je z dálky, jiná z publika a fragment s kvalitním zvukem je pak zde.
Brian si poté pozve s tradičním úvodem o "space songu" na scénu Rogera Taylora, aby spolu zapěli ‘39  a to o něco lépe, než třeba v Moskvě. Přesto se mi zdá Mayův zpěv poněkud unavený.
Verze z velké dálky je zde.
Následuje poněkud odlehčená verze Dragon Attack. Tím myslím v o něco volnějším tempu, než ji hrávali Queen před lety. Tentokrát se navrátivšímu Lambertovi daří o něco lépe než na předešlých dvou vystoupeních. Nechybělo ani sólo na basovou kytaru, které bylo zase o něčem jiném, než v Moskvě. A po něm se protáhli Tayloři - bližší záběr je níže...
Rufus Tiger Taylor s otcem Rogerem zase řádně provětrali škopky a nechyběl ani vtípek s basovou linkou Under Pressure.
A po bicích včetně dřevěných perkusí přišla řada na další dřevo, tentokrát na pozůstatek římsy starého krbu. Na scénu přišel Brian May se svým Rudým speciálem, aby diváky oblažil kytarovým sólem, které se hned v začátku změnilo v Last Horizon, které přešlo následně ve víceméně typické Mayovo sólo. 
Kousek najdete i zde a zde.
Následující výlet do osmdesátých let I Want To Break Free poněkud kazí kytara v úvodu (nemůžu si pomoc, ale co to s tím Brianem Mayem sakra bylo?), ale Lambertův zpěv je poměrně solidní a neváhá jít obšťastnit fanoušky i na konec úzkého mola. Jen ten vokální pokus v záběru nezní příliš přesvědčivě.
Z dálky to viděli asi takto (ale patrně ne tak rozklepaně), zatímco diváci v publiku si to užívali takto.
O Another One Bites The Dust tvrdí Lambert, že patří k jeho nejoblíbenějším skladbám. To nezpochybňuji a odráží se to přinejmenším v tom, že jeho frázování je zde asi nejlepší z celého koncertu. Dokonce si opět dovolí vokální improvizaci uprostřed, která mi však zní poněkud zbytečně ukřičeně. Ačkoliv být tam, asi si to užívám. Takto, z nepříliš kvalitního záznamu, mám stále pocit, že Lambertovu hlasu chybí dostatečná říznost.
Konec stadionu to viděl takto nebo takto.
A sympatická Radka Kaspar značí, že je tu další vydání Caruso Šou! Dnešním prvním soutěžícím je Adámek Lambertů, který přijel až z Indijány! A co že to Adámek zazpívá? Rádio Ka KaI! Pardon... ale to, co Lambert předvádí v úvodu skladby, si snad ani jiný úvod nezaslouží. Snad se to hodí do bizarnosti jakou bylo Caruso Šou, ale ne na pódium před desetitisíce platících diváků. A mimochodem, někde jsem narazil na tvrzení, že inspirací pro píseň, byl přítomný Rufus Tiger, což je vzhledem k tomu, že se narodil až sedm let po vydání tohoto singlu, naprostý nesmysl. Hodnocení rozhlasového vysílání "radio ka ka" vymyslel jeho starší syn Felix Luther.
A jak viděli asi nejslabší skladbu diváci v publiku? Takto nebo třeba takto a nebo takto.
A teď už jsem měl strach hledat dál, protože pokud Radio Ga Ga dopadlo tak, jak dopadlo, jak bude asi znít Somebody To Love? Naštěstí to dopadlo přinejmenším lépe. Nebýt toho, co Lambert považuje za vibrato, třeba by to nebylo špatné. Takhle to občas zní, jako když padá ze schodů.
A další nahrávky? Zde nebo zde.
O mnoho lepší dojem jsem si odnesl z Crazy Little Thing Called Love, kterou si Lambert zazpíval opět velmi slušně. Zase trochu lituji, že jsem seděl doma a nebyl u toho...
Ještě jednou z dálky.
A je tu předposlední song - The Show Must Go On. Zase mi chybí ta naléhavost, kterou Lambert dohání místy zbytečně křikem a jinde vibratem, až to chvilku zní jako nepříjemné mečení. Jistě - soudit dle jednoho videa natočeného z publika nelze, ale pro jistotu jsem viděl všechny nahrávky.
A že jich je docela dost. Z levé strany, z pravé strany, z publika nalevo, napravo, uprostřed a nechybí ani dva celkové "záběr" zde a zde.
A na závěr hlavního bloku tu je Bohemian Rhapsody. Opět si myslím, že Lambert rozhodně baladické pasáži nedělá ostudu. Jen musí být zvláštní pocit, když mnohem větší odezvu mají záběry Freddieho Mercuryho, který zpívá z plátna druhou sloku. Bohužel hardrocková pasáž zase dokazuje, že Lambertovi zkrátka něco chybí.
Další nahrávky BohRap jsou zde, zde, zde nebo zde.
"Přídavkové" Tie Your Mother Down dokazuje několik věcí - Brian May (tentokrát v černém) je jistě skvělý skladatel a kytarista, ale není bůh ví jak výrazný zpěvák. Ba právě naopak. Jeho jemný hlas dokazuje, že tahle partička zkrátka potřebuje zpěváka, který utáhne koncert. Jenomže by to chtělo takového, který ví, kdy má začít zpívat...
Ještě jednou z dálky.
Předposlední skladba je známá "stadiónová odrhovačka" We Will Rock You, která ještě naposledy roztleská ruce nad hlavami wroclawských diváků.
A z lesu tleskajících rukou zde nebo zde, z dálky zde
A po ní následuje závěrečná We Are The Champions, která svůj účel splní snad s kýmkoliv za mikrofonem. Tím nechci nějak shazovat Lamberta, ale ze záznamu těžko posuzovat pěvecký výkon, neboť v tu chvíli zpívali již všichni, a to i včetně těch na tribunách. Ti, na rozdíl od těch na ploše, měli možnost vidět, že stadion rozhodně nebyl přeplněný.

Na začátku jsem si sám položil otázku - nebudu litovat, že jsem tam nebyl? Popravdě - trochu mi to líto je. Přeci jen vidět Rogera Taylora a Briana Maye zase na živo, stojí jistě za to. Zároveň bych měl asi potřebu neustále posuzovat výkon Adama Lamberta, který by možná obstál lépe - přeci jen v obklopení zpívajících fanoušků vašemu uchu ledajaká chyba uteče. Na druhou stranu však musím konstatovat, že pozitivní trend, který na mě dýchl z moskevského koncertu, se poněkud vytratil. Jistě, byly tu vrcholy večera - Who Wants To Live Forever, jako příklad - ale byly tu i vyloženě maléry - například dost děsivé provedení Radio Ga Ga. Adam Lambert sice má hlas, rozsah a tak, ale na pódiu mi přijde buď strašlivě  toporný, nebo jen lacině předvádějící naučené pózy. Místy zbytečně křičí, vibrato se učil asi v sedě na rozhrkané pračce a celkově na pódiu stále působí, jako by tam zabloudil ze zcela jiné akce. Ač nerad, musím po zhlédnutí wroclawského koncertu jako další zklamání označit i Briana Maye, který tento večer rozhodně nebyl ve své kůži. Už v Don't Stop Me Now jeho kytara nějak hapruje a v I Want It All předvádí snad nejhorší sólo v této skladbě. Nejsilnějším článkem tak zůstává Roger Taylor, který jednak předvádí v tandemu se synem Rufusem Tigerem výborný výkon za bicími, ale dokáže i pěvecky ovládnout celý stadion. Nestačí než doufat, že chyby se do příště vychytají a středeční koncert v londýnském Hammersmith Apollo, dopadne lépe.

neděle 8. července 2012

Show must go on regardless of haters II a 3/4
aneb Intermezzo druhé: Beat či nebeat?

Ještě než začal třetí společný koncert Queen + Adama Lamberta v polské Wroclawi, dlouze jsem se zamyslel a napadlo mě pár poznámek, kterými bych chtěl objasnit svůj přístup k "postmercuryovským" aktivitám skupiny.

Brian May, Adam Lambert a Roger Taylor
na tiskové konferenci ve Wroclawi
Je zřejmé, že spojení sil Briana Maye a Rogera Taylora s americkým zpěvákem Adamem Lambertem, doslova rozpoltilo fanouškovskou základnu Queen. Sice to zní jako provařené klišé, ale jinak to snad ani nazvat nelze. Letos v lednu třicetiletý Adam Lambert má mnoho fanoušků - tzv. Glamberts - jen na jeho facebookové stránce má zhruba 3,245 milionů "lajků" (počet se stále zvyšuje). Queen, slavící loni 40 let od vzniku, jehož dva činní členové mají dohromady 127 let (koncem července to bude už 129), mají fanoušků nesporně víc - "měřeno" Facebookem o nějakých 12 milionů. Vedle toho jsou ale miliony lidí, kteří modrého velkého bratra k životu nepotřebují a navíc - takový Justin Bieber tam má přes 45 milionů fanoušků - což například při uvážení "pouhých" 28 milionů fanoušků Beatles (!) vede přinejmenším k zamyšlení... ale to by bylo na delší úvahu. Zpět k jádru věci...

Adam Lambert + Queen
MTV EMA
Chtěl jsem tím naznačit, že v rámci šesti vystoupení se spojují dva dosti odlišné světy - na jedné straně to jsou muzikanti, kteří slavili vrchol slávy v polovině osmdesátých let, za svojí "klasickou" existenci vydali 15 studiových alb (které do roku 2005 strávily celkem 1 322 týdnů v britské hitparádě), celou řadu živých nahrávek, výběrů, kompilací a množství singlů, prodali 150-300 milionů desek (ty počty se dost liší)... zkrátka dosáhli úspěchu, o kterém si jiné kapely můžou nechat leda tak zdát a který se dá dost těžko zpochybnit. Na straně druhé stojí (skoro)vítěz tolik odsuzovaných talentových show (8. řada American Idol, která jej však jen dostatečně zviditelnila, neboť hudbě se věnoval již dříve), jenž má za sebou dvě studiová alba (+ jedno demo), pár singlů a pověst nadějného muzikanta, který se nechává inspirovat klasickým rockem, popem a taneční hudbou. Mladý a začínající (ve srovnání s Mayem a Taylorem) muzikant, jehož přijetí posluchači už tak jednoznačné není.

Při první zmínce o možné spolupráci mezi těmito hudebníky, jsem zpozorněl. Po prvním společném vystoupení má zvědavost vzrostla, neboť Lambert je schopen vnést do skladeb potřebnou teatralitu a jeho hlas má nesporný rozsah. Jenomže... Jenomže jedna písnička jaro nedělá a následné první dvouhodinové vystoupení v Kyjevě přineslo značné rozčarování. Připisoval jsem notnou dávku chyb nepřipravenosti a nesehranosti a možná i Lambertově trémě. Ale ani druhý koncert mě příliš nepřesvědčil.

Většina fanouškovské základny Adama Lamberta ale doslova chrochtá blahem, vychvaluje svého miláčka do nebe a snad ani neslyší, že na koncertech není s to nastoupit včas snad ani v jedné skladbě, občas zpívá pod tónem a celé své vystoupení doplňuje (pro ten druhý tábor) nesnesitelnými výkřiky. Přívrženci Queen jsou však na vážkách - Je to špatný vtip? Pomsta viru HIV za ubezdušení Mercuryho?  Nebo se May s Taylorem na stará rockerská kolena docela pomátli na rozumu?

Velmi mě překvapilo, jakou odezvu přinesl příspěvek o koncertu v ukrajinském Kyjevě, ale jen to potvrdilo výše řečené. Zatímco fanoušci Adama Lamberta mě v komentářích (ale i jinde) častovali za to, co jsem si to vůbec dovolil brát si do huby jejich miláčka, druhý tábor, tedy skalní fanoušci Queen, mě zase očerňovali za to, co si vůbec dovoluji s něčím takovým, jako je Lambert, otravovat a proč jsem k němu tak neuvěřitelně vstřícný...

Dovolím si to shrnout do jakéhosi desatera krátkých úvah:
Freddie Mercury a...???
  1. Tento blog vyjadřuje čistě můj názor, který se nemusí líbit všem. Proto to ani nedělám - píšu sem pro (svoji) radost a nic z toho nemám.
  2. Uznávám, že na Adamu Lambertovi jistě něco je - po poslechnutí jeho alb jsem byl... no, ne snad nadšen, ale rozhodně mě neuráží.
  3. Nejradikálnější větev fanoušků Queen chápe kapelu jako uskupení existující do roku 1991, končící Mercuryho smrtí. Ty umírněnější přimhouří oko snad až do roku 1997 kdy skupinu definitivně opouští basák John Deacon. Vše, co je bylo dál, je pro mnohé apriori špatně. Nejen že nejsou ochotni dát komukoliv dalšímu sebemenší šanci. O to víc někomu, jako je Lambert - jeho nahrávky neznají (a znát nechtějí), koncerty Q+AL si ani neposlechli, předem tuto spolupráci odsoudili a buď na ni házejí hnůj, nebo ji hlasitě ignorují. A to jsem si myslel, že vzhledem k velmi těžké žánrové zařaditelnosti kapely, musí mít taková velmi tolerantní fanoušky... (ano, sám jsem si do spolupráce Q+AL párkrát rýpl, ale nemyslím si, že nějak přehnaně zle).
  4. Chápání skalních fanoušků toleruji, ale myslím si, že je vlastně urážkou zbylých členů kapely - vždyť kdo víc, než tito znalci, by měl vědět, že John Deacon, Brian May a Roger Taylor nikdy nebyli jen libovolně nahraditelnou doprovodnou kapelou Freddieho Mercuryho. Šlo naopak o nenahraditelné součásti tvůrčí jednotky, které se navzájem prospěšně ovlivňovaly - lidsky, skladatelsky, textařsky, hudebně... Všimněte si ostatně, že na sólové dráze neměl ani jeden z nich takový úspěch, jako když své síly spojili. May s Taylorem měli po Mercuryho smrti přinejmenším dvě možnosti - udělat tlustou čáru a začít znova a nebo navázat a držet to, co tak dlouho budovali, při životě.  Některým fanouškům navzdory...
  5. Rozhodnutí angažovat Adama Lamberta vzešlo (nebo si to alespoň máme myslet) z hlavy Briana Maye a sám se o něm po celou dobu vyjadřuje  (až podezřele) velmi pochvalně. Totéž zaznívá z úst Rogera Taylora. Nějaké konspirační teorie si ponechme až na dobu po posledním koncertu (nebo až to praskne... ať je to cokoliv)
  6. Nikdo ze zúčastněných to nedělá se záměrem nahradit Freddieho - nejen, že to nelze, ale deklarují to už tím, že vystupují jako Queen + Adam Lambert a také v několika rozhovorech (sám Lambert to chápe jako největší příležitost svého života a chce vzdát poctu Freddiemu a jeho hudbě). Navíc jde jen o těchto šest vystoupení (ačkoliv na otázky typu "co bude dál" Brian May tradičně mlží ve stylu "Kdo ví" nebo "To se uvidí").
  7. Přestože May s Taylorem prohlašují, že pro peníze to nedělají, nesmíme si je idealizovat - nejen, že v tom bude jisté muzikantské puzení a musí být jistě osvěžující mít pod pódiem zase mladé fanynky, ale efekt přilákání nových mladých fanoušků, to jistě mít bude. Ostatně i May s Taylorem musí platit složenky a navíc oba mají (byť většinou již dospělé... ale stejně) děti - May má tři a Taylor pět (z nichž ten věkově prostřední - Rufus Tiger - bez problémů zapadl do cirkusu pod hlavičkou Queen).
  8. Komu se spolupráce s Adamem Lambertem vysloveně hnusí, ať ji přejde bez povšimnutí (viz bod 3) a zkusí si uvědomit, že ani Queen a jejich členové nedělali v minulých 40 letech výhradně dobrá rozhodnutí.
  9. Přesto přese všechno nejsem ze spolupráce s Adamem Lambertem bůh ví jak nadšen. Spíš naopak. Nějak si nedovedu vysvětlit, jak to, že pány z Queen netrkne do uší fakt, že ať má jakkoliv velký rozsah, k notné části písní Queen se jeho hlas žel bohu nehodí. Ani barva jeho hlasu není pro tuto hudbu právě uchu lahodící a to, co dělá ve výškách a s tím, co si myslí, že je vibrato... se tu řešilo již v předešlých komentářích. Jeho hlas zní dobře v muzikálu, v taneční hudbě či popu, ale na rock nemá dostatečnou sílu.
  10. Má cenu se kvůli tomu hádat a navzájem se obviňovat? Vždyť je to jen muzika a show-byznys, lidi... 
Ač si to mnozí příznivci Queen nechtějí přiznat, pro většinu z generace dnešních dvacátníků jsou Queen prakticky neznámou kapelou. Současné aktivity tak mohou přitáhnout pozornost nejenom k nim, ale i ke klasickým deskám a udržet tak tuto hudbu v povědomí po další roky. Nebo by snad bylo lepší, kdyby May s Taylorem seděli doma a už přes 20 let plakali, že přišli o zpěváka a žádný takový už nebude? Ne, nebude. Přenesme se přes to jako May s Taylorem a zkusme si užívat to, že je stále máme možnost vidět hrát. A pokud se vám to ekluje... inu, zalezte si do svých pokojíčků, oprašte sbírku a pusťte si třeba A Night At The Opera...

pátek 6. července 2012

Show must go on regardless of haters II a 1/2
aneb Intermezzo: Adam Lambert Pod tlakem

Milí mladí přátelé... ehm, ano, předpokládat a priori, že fanynky a fanoušci Adama Lamberta budou mladší, je možná předsudek, ale mám dojem, že patrně o něco mladší, než fanouškovská základna Queen, budou. Čistě už jenom z toho důvodu, že v době, kdy se Lambert narodil, měli Queen za sebou devět alb a desáté právě nahrávali...

Tak tedy - vzhledem k rozporuplným reakcím na vystoupení Queen s Adamem Lambertem jsem si dovolil udělat menší srovnání - ne snad proto, abychom porovnávali, jak kdo zazpívá, ale čistě proto, aby bylo zřejmé, jak lze jednu skladbu různě pojmout a jaký to má vliv na obecenstvo. To závěrečné posouzení, kdo umí a kdo moc ne, nechávám na Vás.

Čistě namátkou (ale také proto, že těch "vzorků" se najde docela dost) jsem zvolil skladbu Under Pressure, která vznikla jako spolupráce Queen a Davida Bowieho. Studiová verze (pro ty, kteří by ji snad neznali) zněla takto:
Už při přípravě klipu bylo zřejmé, že sladit termíny všech členů Queen a Davida Bowieho je pro jeho natáčení nemožné. To se logicky promítlo i do živých verzí - jinými slovy - Freddie Mercury a David Bowie si spolu Under Pressure naživo nikdy nezazpívali. Řešení bylo například následující - většinu Bowieho partů zpíval Mercury, zatímco Roger Taylor přejímal ty Mercuryho.A nebo naopak. Zkrátka se o píseň podělili podobně, jako v listopadu 1981 (tedy nějaké dva měsíce před narozením Adama Lamberta).
Krátce po smrti Freddieho Mercuryho oznámil Roger Taylor pořádání vzpomínkového koncertu. Hned následující den, 13. února 1992, šli vstupenky do prodeje. Přesto, že nikdo nevěděl, kdo všechno bude na koncertu vystupovat, byly lístky rozprodány za pár hodin. A protože těžko ve zkušebně, lehko na pódiu, začaly 27. března zkoušky ve studiích Bray. Bylo více než zřejmé, že právě Under Pressure nemůže zpívat nikdo jiný, než spoluautor David Bowie. Druhým hlasem se stala Annie Lennox:
20. dubna 1992 byl stadion ve Wembley plný. S Davidem Bowiem nastoupila Annie Lennox v poněkud extravagantním modelu a líčení, aby předvedla lehce expresivní verzi Under Pressure. Kupodivu šlo o zcela první Bowieho živé vystoupení s touto skladbou...
Vystoupení to bylo první, ale ne poslední, neboť v následujících letech ji David Bowie zařazoval s oblibou do svých živých vystoupení. Freddieho, nebo Annie...a vlastně i Johna Deacona, mu v těchto případech suplovala Gail Ann Dorsey, americká baskytaristka z jeho doprovodné kapely.
Když vyjeli Queen na druhé turné s Paulem Rodgersem, nesměla chybět ani Under Pressure. Tedy nechyběla v Jižní Americe, neboť třeba my jsme ji na jejich pražském koncertu neslyšeli. A jak se pánové podělili o pěvecké party? Račte posoudit...
Je taky zřejmé, že se tu bavíme o velmi populární skladbě. A není proto divu, že ji na svých koncertech předváděli i jiní muzikanti. Jsou mezi nimi například dvě americké partičky - The Used z utažského Oremu a My Chemical Romance z New Jersey. Zvlášť ti druzí se otevřeně hlásí ke značnému vlivu,který na ně skupina Queen měla.
Mezi skupiny, která uvádí mezi svými vzory i Queen, je britská kapela Keane s Tomem Chaplinem za mikrofonem. Tyto dva příklady zde uvádím i proto, aby bylo zřejmé, že hudbu Queen nehrají jenom staří pardálové jako David Bowie nebo Paul Rodgers, ale i muzikanti z prakticky stejné generace jako je Adam Lambert.
A nakonec - prozatím poslední interpretace Under Pressure je z moskevského koncertu Queen + Adama Lamberta.Nebudu zde  zbytečně opakovat již řečené a jen dodám, že podobně jako v případě živých vystoupení Queen, šlo o duet s Rogerem Taylorem...
Co říci na závěr? Všechny indicie byly vyjeveny. Nyní již máte dostatek informací, abyste mohli vydedukovat, jak to bylo doopravdy. V krátké pauze, kterou si můžete vyplnit písničkou, si můžete vše v klidu rozmyslet... A do komentářů můžete klidně sestavit žebříček od the best po the worse...