Po nedávném příspěvku, v němž jsem se ptal, co můžeme od Hobita očekávat, bylo nasnadě, že bych si měl odpovědět, čeho jsem se dočkal. Co ve stručnosti říci o první třetině Hobita s podtitulem Neočekávaná cesta? Ačkoliv nenastalo obdobné ohromení, jako v případě Společenstva prstenu, odcházel jsem z kina se dvěma podobnými pocity - film chci vidět přinejmenším ještě jednou (dvakrát, třikrát...), ale hlavně - jak mám sakra vydržet čekání do 12. 12. 2013, kdy bude mít premiéru Šmakova dračí spoušť?
Jak jsem se zde vyznával minule, jsem velký příznivec díla
páně Tolkiena, stejně tak jako Jacksonovy zdařilé adaptace Pána prstenů. Bylo pro mě proto poměrně těžké hodit za hlavu
desítky hodin strávených nad stránkami knih a další desítky hodin proseděné v
kině nebo před obrazovkou a podívat se na Neočekávanou
cestu nezaujatýma a čerstvýma očima. Navíc s přístupem Petera Jacksona to jde dost těžko. Kladl jsem si otázku, zda je
možné vstoupit do téže Středozemě a hned v úvodu se Jackson snaží diváka
přesvědčit, že to lze.
Úvod Společenstva prstenu |
Úvod Neočekávané cesty |
Při těchto slovech mi vytanula výtka na Jacksonovu snahu
převést na plátno každou čárku a tečku knihy. Popravdě - tento dojem se během
filmu párkrát vrátil, avšak je třeba dodat, že Jackson vždy přidá něco navíc. A
tak se skrze Bilbovo vyprávění přeneseme do prologu, v němž proletíme městem
Dol do Osamělé hory, Ereboru, v němž se nachází vpravdě opulentní trpasličí
Království pod horou. Zde se Jackson vypravil do dodatků Pána prstenů (ale i jinam) a letmo nám představuje krále lesních
elfů Thranduila (otce starého známého Legolase, který se má objevit ve třetím
filmu). Přílet draka Šmaka je pojat spíše náznaky, respektive z draka toho za
celý film uvidíme jen naprosté minimum. Odhalena je nám i příčina nenávisti trpaslíků
vůči elfům.
Zpátky v Hobitíně starý Bilbo vzpomíná, jak jej jednoho dne
navštívil čaroděj Gandalf, kterého po krátkém rozhovoru vydobrýtruje jako
nějakého cesťáka s knoflíky. Gandalf se však nedá, vyryje mu na dveře runu a
může začít neočekávaný dýchánek.
Pán prstenů to není, ale...
... ale vyčítat Hobitovi,
že není Pán prstenů, je poněkud scestné.
Jak jsem zde psal minule - již předlohy jsou podstatně rozdílné knihy
vznikající v dosti rozdílných časových obdobích. Peter Jackson při realizaci filmů
stál před dosti ošemetným problémem - adaptovat knihu, která se odehrává 60 let
před pánem prstenů deset let po realizaci filmové trilogie. Očekávání
byla proto mnohá a po prvním zhlédnutí musím konstatovat, že se čtveřici
scenáristů podařilo s tímto problémem popasovat velmi dobře. Je zde sice
zachována zábavnější atmosféra Hobita
(takřka celou neočekávanou návštěvu trpaslíků ve Dně pytle jsem se smál),
kterou však míchá s temnějšími tóny věcí budoucích. Trpaslíci se sice chovají v
určitých chvílích jako banda nevycválaných individuí, která vyplení Bilbovi
jeho spižírnu, aby se při následujícím obžerství předháněla v krkání, avšak po
chvíli zvážní, aby si uvědomili pravou podstatu své návštěvy.
Trpaslíci, kam se podíváš...
Thorin |
Vrcholem filmu jsou, při uvážení množství bojových scén,
poněkud paradoxně Hádanky ve tmě. Ztracený
Bilbo se snaží odztratit, v čemž mu má pomoci starý dobrý Glum - který je však
de facto mladší a technicky mnohem lepší verzí sebe sama z Pána prstenů. A je třeba dodat, že Andy Serkis, v Hobitovi také režisér druhého štábu,
těch pár minut na plátně využil měrou vrchovatou.
Přestože je v Neočekávané
cestě několik humorných momentů, oprostil Jackson se svými spoluscenáristy film
o většinu pohádkových přívlastků (nejvíc za hranu tak jde poznámka o vynálezu
golfu) a posunul tak celý příběh notně směrem k fantasy. První Hobit rozhodně není rozverná pohádka,
neboť se zde poměrně hojně utínají končetiny a hlavy a likvidují se skřeti,
goblini... Navíc, jak jsem již vzpomněl, propojuje Neočekávanou cestu velmi dobře s Pánem prstenů prostřednictvím několika náznaků budoucích (temných)
událostí. Naopak poněkud nadbytečně působí souboj skalních obrů, zde spíše kamenných
transformerů. Nesedl mi ani hypertrofovaný albín Azog, vůdce morijských skřetů,
který vypadá, jako by sem zabloudil z jiného filmu.
Dlouhé? Nezdálo se mi...
Častým terčem kritiky byla délka filmu, respektive už
samotný nápad rozvést poměrně útlou knihu do filmové trilogie. Popravdě tato
obava byla jistě na místě, ale poněkud nerozumím kalkulacím zahraničních
kritiků. Takřka všichni píší o tříhodinovém filmu - film má (bez závěrečných
titulků) 158 minut, tedy něco přes dvě a půl hodiny. Další výtka směřovala na
úvod, neboť má trvat hodinu, než Bilbo vyrazí na cestu. Opět nevím, s jakou
časomírou kritik pracoval - Bilbo vyráží zhruba v 38. minutě a do té doby film
stihne odvyprávět úvod se starým Bilbem a příběh Ereboru, příchod Gandalfa a
neočekávaný dýchánek včetně dvou písní (přičemž ta opravdu humorná část končí
příchodem Thorina Pavézy v 25. minutě). Ostatně vynikající analýzu rytmu filmu
obsahuje již zmíněný text Radomíra D. Kokeše.
Gandalf v Dol Guldur |
Z deště pod okap
Je název šesté kapitoly knižního Hobita a také závěrečná část filmu. Přestože se zdá nějakých 98
stran na 158 minut filmu málo, Jackson je využil velmi účelně. Ubral
pohádkových prvků a posunul rétoriku předlohy směrem k fantasy. Logicky tak
odpadlo oslovování čtenáře - tedy když je například popisována hobití vlastnost
tiše a rychle zmizet, když se „hřmotně blíží taková velká neohrabaná osoba jako
vy a já a dupe přitom jako stádo slonů...“. Pryč jsou také nepatřičné obraty
vycházející z obecné mluvy a nehodící se do fikčního světa Středozemě. Bilbo
tak už není perplex a v šoku nevydává vřísknutí jako hvizd lokomotivy
vyjíždějící z tunelu. Trpaslíci už nejsou (jen) pošťuchujících se partičkou,
ale spíše těmi zarputilými bojovnými Khazad.
To, že Jackson využívá dodatky z Pána prstenů, ale nejen je (pro inspiraci sáhl zjevně i do Silmarillionu a Nedokončených příběhů), nevnímám jako nějaký prohřešek, pro který
by měla být Neočekávaná cesta
označována přízvisky jako „Zásoby z Pána prstenů“, ale jako vynikající krok,
který posouvá pohádkového Hobita k
fantasy a propojuje jej se světem pozdějšího Pána prstenů. To se daří i díky hudbě Howarda Shorea, který umně
využívá známých motivů Kraje, ale i trpasličích temných tónů, které upomínají
na Khazad-dûm. Trochu rušivě a možná zbytečně působily momenty, kde Jackson
cituje sám sebe - Gandalf v předsíni Dna pytle naráží na lustr, o něco později hrozivě
roste do výšky, až jeho stín vyplní celou místnost (podobně jako se ve Společenstvu rozlítí kvůli Bilbově
posedlosti Prstenem) a Bilbo v útěku před Glumem upadne po zádech na zem, z
ruky mu vyklouzne Prsten, aby se mu následně navlékl na prst stejně, jako o
šedesát let později Frodovi U Skákajícího poníka.
Přesto mě ale Peter Jackson přesvědčil, že i po deseti
letech umí znovu příslovečně vstoupit do téže řeky, v tomto případě do stejné Středozemě.
A stejně jako v lednu 2001 mi připravil dlouhých dvanáct měsíců čekání na to,
jak to bude dál. Už aby byly za námi...
P.S.
Film jsem viděl v klasické 2D verzi a s klasickou rychlostí
24fps. Nemohu tak posoudit ani technologii HFR, která se má podle některých
stát budoucností kinematografie (ostatně James Cameron slibuje svého natáčet
Avatara 2 a 3 dokonce rychlostí 60 fps). Od 3D mě pak odradil fakt, že je film
uváděn v dabované verzi. Ti, kteří se odhodlají toto překousnout, čekají hlasy Jana
"Prima Cool" Dolanského (Bilbo Pytlík), Petra Pelzera (stejně jako v Pánovi prstenů Gandalf), Davida Suchařípy
(Thorin Pavéza), Vojtěcha "vozíčkáře z Glee" Hájka (Fili), Michala
Holána (Kili), Bohuslava Kalvy (Oin), Tomáše "Duffmana" Borůvky
(Gloin), Tomáše Kargera (Dwalin), Oldřicha Vlacha (Balin), Vladimíra Kudly
(Bifur), Libora Boučka (Bofur), Milana "Bartyho Skrka" Slepičky
(Bombur / král Thror), Jiřího Hromady (Dori), Ladislava "Muldera"
Cigánka (Nori), Radka Hoppeho (Ori), Vladimíra Brabce (opět jako starý Bilbo),
Martina Zahálky (opět Glum), Jana Maxiána (znova Frodo), Simony Postlerové (Cate
Blanchett dabovala přinejmenším v osmi dalších filmech a vrací se tak ke Galadriel),
Vladislava Beneše (opět Elrond), Pavla Rímského, který podědil Sarumana po zesnulém
Borisi Rösnerovi, Václava "Franka Burnse" Knopa (Radagast), Karla
Gulta (král skřetů), Marcela Vašinky (trol Tom), Petra "Bodieho" Olivy
(trol Berta) či Zdeňka "Optima Prime" Maryšky (trol Vilda).
Žádné komentáře:
Okomentovat